המחיר הגבוה של צעדים שמונה ותשע

ככל שמתקדמים בתהליך של עבודת הצעדים, כך הקשר בין הבעיה לבין הפיתרון נהיה ברור פחות, ומצד שני המחיר של יישום הצעדים האלו נראה שעולה בהתמדה. אם בצעד הראשון אנחנו מתעסקים ישירות בנושא של ההתמכרות (“הודינו כי אנו חסרים אונים מול השימוש בפורנו”), ובצעדים השני והשלישי אנחנו מתעסקים ישירות בפיתרון עצמו, הדבר משתנה כאשר מגיעים לצעדים ארבע עד שבע, העוסקים רק בפגמי האופי. כאן אנחנו מתחילים לשאול מה הקשר בין פגמי אופי לבין התמכרות? אבל התשובה לכך היא יחסית פשוטה.

לעומת זאת כאשר אנו מגיעים לצעדים השמיני והתשיעי, קורה הרבה פעמים שאנחנו פשוט נתקעים ונעצרים. הצעדים האלו עוסקים ביישור ההדורים ובכפרה בפני אנשים בהם פגענו. אנחנו קוראים את הצעדים ולא מבינים איך זה קשור. למה אם רבתי עם גיסי או לכלכתי על מישהו בעבודה, אני צריך כעת לטפל בזה, ואיך זה יעזור לי כדי שאצליח להפסיק לצפות בפורנו?

לא רק שאנחנו לא רואים את הקשר, אנחנו גם לא מבינים למה לשלם מחיר גבוה כל כך. זה כבר לא סתם לעשות חשבון נפש ביני לבין עצמי, ואפילו לא לשתף בזה אדם נוסף. כאן מדובר על יישור ההדורים עם אנשים אחרים, ובמקרים מסויימים זה כולל גם צורך בכפרה מעשית מול האנשים בהם פגענו. זה פשוט נראה מחיר גבוה מידי.

בספר הגדול (ספר הבסיס לתכנית הצעדים) מספר אחד מהחברים המייסדים, כי גם הוא חשב שהמחיר המוצע גבוה מידי, אבל בסוף הוא הבין שאין לו ברירה ואז “תפס את השור בקרניו” ופשוט עשה את הצעדים האלו. התוצאה מדברת בעד עצמה: הוא לא הכניס טיפת אלכוהול לפיו מאותו יום ועד יום מותו.

יש הסברים לשאלה מה הקשר בין הקשרים הבין אישיים שלנו לבין התמכרות, אבל הם פחות חשובים מאשר מבחן התוצאה. כאשר אנחנו מבצעים את הצעדים האלו, זה עובד עבורנו, בין אם אנחנו מבינים ובין אם לא. המחיר נראה גבוה, אבל התשואה שאנחנו מקבלים הופכת את ההשקעה לכדאית מאוד.

המשימה היומית

תשאל את עצמך בכנות מדוע אתה לא מתקדם בצעדים האלו. האם הסיבה היא שאתה לא מבין אותם או שהמחיר גבוה מידי? אם כן – הגיע הזמן לנסות את זה בדרך אחרת. במקום לנסות להבין לפני, תעשה את הצעדים ותראה האם התוצאות מספקות אותך גם בלי להבין.