אל המעסיקים, אנשי המקצוע והרבנים

הבעיה של התמכרות לצפייה בתכנים לא ראויים, אוננות כפייתית ומעשים אחרים הקשורים לכך הפכה בעשורים האחרונים לתופעה רחבת הקף. הנגישות של כל אדם לרשת האינטרנט בקלות ובאנונימיות מוחלטת, גרמה לאלפי יהודים ליפול ברשת (תרתי משמע). כבר מזמן אין מדובר בבעיה נקודתית אלא במגפה המתפשטת במהירות. ההתמכרות אינה מבדילה בין חרדים לחילונים, דתיים או מסורתיים – בכולם פגע הנגע.

עיקר המאמצים נעשים כדי למנוע את החשיפה לתכנים בלתי נאותים ע”י ייצור פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו שימוש באינטרנט אך ללא הסכנות הטמונות בכך. אנחנו לקחנו על עצמו את החלק הקשה יותר: לסייע למי שכבר נפל וכעת מחפש את דרכו החוצה

אם בעבר היה על האדם ללכת בהיחבא לאחד המקומות המועדים לכך על מנת לצפות בתמונות או סרטים בלתי ראויים, תוך חשש וסיכון שייתפס, הרי שהיום הוא יכול להגיע לאותם מקומות בדיוק ואף למקומות גרועים יותר, ישירות מתוך המכשיר הקטן שהוא מחזיק ביד או מהמחשב שבביתו, כשלאחר מכן ישוב להתנהג כאילו דבר לא קרה, כאשר רק הוא וא‑להים יודעים על מה שעבר ועל הכאב הכרוך בכך.

בשנים האחרונות קמו ארגונים שונים המנסים כל אחד בדרכו שלו להתמודד עם התופעה, כאשר עיקר המאמצים מכוון למניעת החשיפה לתכנים בלתי נאותים ע”י ייצור פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו שימוש באינטרנט אך ללא הסכנות הטמונות בכך. אנחנו לקחנו על עצמנו את החלק הקשה יותר: לסייע למי שכבר נפל וכעת מחפש את דרכו החוצה.

אנחנו יודעים שיש היום רבים מאוד שנפלו ברשת והגיעו למצב של התמכרות, והם לא יכולים להפסיק בכוחות עצמם בלי עזרה. לאדם שלא מכיר את הבעיה בעצמו ייתכן שהדברים ייראו כמו בריחה מאשמה, ואנחנו מכירים היטב את המשפט – “אם הוא רק היה רוצה – הוא היה מפסיק”. רבים מאתנו פנו לאנשי מקצוע או רבנים בבקשה שיעזרו לנו, ואלו האחרונים ניסו כמיטב יכולתם, אבל הם פשוט לא הצליחו להבין איך אנחנו לא יכולים לראות עד כמה ההתנהגות שלנו פוגעת בנו, ואם אנחנו מבינים את ההרס שהיא ממיטה עלינו ועל משפחותינו, מדוע איננו מפסיקים אותה. האנשים אליהם פנינו ניסו להאיר את עינינו מתוך תקווה שאם רק נהיה מודעים יותר למה שאנו עושים לעצמנו, נוכל להפסיק זאת, אבל גם המאמצים שלהם לא הועילו.

היחידים שהבינו אותנו היו אלו שבעצמם נמצאים אתנו באותה סירה. כאשר פגשנו אחרים שמתמודדים עם ההתמכרות, הם ידעו בדיוק על מה אנחנו מדברים, וכאשר סיפרנו כיצד החלטנו פעם אחר פעם להפסיק את הנפילות לתמיד ולמרות זאת חזרנו ליפול – הם אמרו לנו “כן, אנחנו מכירים את זה, גם אנחנו חווינו את אותו דבר”. לכן, כשחברים אלו הציעו לנו עזרה, הסכמנו לשמוע, כיוון שידענו שהם לעולם לא יגידו לנו: “פשוט להפסיק”.

מעסיק שתופס את העובד שלו נופל למקומות שכאלו או רב שמגלה שבן קהילתו הגיע לאן שהגיע, יתמלא כאב ובנוסף יכעס כמובן. אנחנו מבינים זאת לגמרי. אך אם הוא מעוניין גם לעזור לו, אנו מציעים לו להפנות את האדם הסובל אלינו, כיוון שאנחנו מאמינים שאם הוא רוצה להפסיק – אנחנו אלו שנוכל לעזור לו בכך. אם הוא מכור, אנחנו חושבים שהסיכוי הטוב ביותר עבורו להחלים הוא אם יצטרף לתכנית 12 הצעדים, תכנית שהוכחה כמוצלחת באלפי מקרים וזוכה להמלצתם של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, לצד ברכתם של רבנים מפורסמים מכל החוגים. ייתכן שהאדם לא ירצה להצטרף אלינו ויבטיח שהפעם הוא סיים עם הנפילות באמת ובתמים. אנחנו מקווים שהוא אכן יצליח לעמוד בכך, אבל אם לשפוט לפי הניסיון שלנו – הסיכויים לכך קלושים, ולכן ההצעה שלנו היא לתת לו את הספר הזה. אם הוא לא יצליח לעמוד בהבטחה שלו, ייתכן שאחרי הנפילה הבאה הוא יחליט שבכל זאת שווה לבדוק את הפתרון שאנחנו מציעים.

רק לעתים רחוקות מספיקה פנייה זועמת בצירוף איום של פיטורין כדי להביא את המכור להפסיק את מעשיו. ייתכן שהדבר נראה מוזר, הכיצד יכול אדם לסכן את פרנסתו ופרנסת בני ביתו במעשים שהוא יודע שיביאו לפיטוריו? אולי יעזור אם נביא את סיפורו של אחד החברים שלנו:

אחרי חתונתי קיבלתי עבודה חדשה במשרה טובה ומשכורת גבוהה. כאשר הגעתי לאייש את המשרה נאמר לי כי העובד שאייש אותה לפניי פוטר מכיוון שהוא צפה בפורנו באינטרנט בזמן העבודה. שמעתי את הדברים ומיד ידעתי: יהיה מה שיהיה – לעולם לא אגלוש לאתרים אלו מהמחשב בעבודה. אבל שבועיים לאחר מכן עשיתי בדיוק את מה שהבטחתי שלעולם לא אעשה. הכמיהה הייתה חזקה ממני והרגשתי שאני פשוט לא מסוגל להתנגד לכך.

חלפו מספר שנים שבהן הנפילות במחשב בעבודה הפכו לדבר שבשגרה, ואז פנה אליי המעסיק וביקש שאתקין תוכנה לניטור הגלישה באינטרנט במחשב של אחד העובדים במשרד. כאשר הגיעו הנתונים, חששו של המעסיק התאמת, ומבלי לחשוב פעמיים הוא פיטר את העובד שבמחשבו הותקנה התוכנה. הפעם כבר לא היה לי ספק: לעולם לעולם לא אעשה זאת שוב, ואין סיכוי שאסכן את המשרה שלי בגלישה באתרים אלו באינטרנט מהמשרד. הפעם חיזקתי את ההבטחה במעשים והתקנתי סינון מחמיר על המחשב שלי, אבל גם זה לא עזר, ההתמכרות הייתה יותר חזקה ממני, וההבטחה הנחושה החזיקה מעמד זמן קצר בלבד כאשר בסופה פשוט מצאתי דרך לעקוף את החסימה שהתקנתי.

ידעתי היטב מה דינו של מי שנתפס במשרד שבו אני עובד כשהוא גולש לאתרים אלו, וגם ידעתי שהמעסיק יכול בקלות להתקין במחשב שלי את אותה תוכנה שהתקנתי בעצמי במחשב של העובד האחר, אבל פשוט לא יכולתי להפסיק. רק כאשר הגעתי לקבוצה ונפגשתי עם אנשים שעברו את מה שעברתי, מצאתי פתרון שעובד עבורי, ומאז אני נקי בחסד א‑להים.

אנחנו נבין כמובן את המעסיק שלא רוצה להמשיך להחזיק אצלו עובד שגולש באתרים כאלו, אבל אם הוא מעוניין באמת לעזור לעובד שלו, אנו מקווים שהדברים שלנו ייפלו על אוזן קשבת.