צעד רביעי: לערוך חשבון נפש אישי

 

הצעד הרביעי אומר “ערכנו חשבון נפש נוקב וחסר פחד”. כאן אנחנו מתחילים את העבודה של התכנית עצמה, אחרי ההקדמה של שלושת הצעדים הראשונים שיהיו הבסיס לכל העבודה וההתקדמות שלנו. עריכת חשבון נפש אישי היא כמו ספירת מלאי של עסק, וכמו שאין עסק שיכול להצליח בלי לערוך ספירת מלאי, כך גם אנחנו לא יכולים להצליח בלי לערוך חשבון נפש.

המטרה של ספירת מלאי היא כפולה: לגלות איזה סחורה פגומה כדי להיפטר ממנה, ובו בזמן למצוא את הסחורה הטובה כדי להשתמש בה. אנחנו עורכים חשבון נפש לאותה מטרה בדיוק: לחפש את פגמי האופי שלנו שמעכבים אותנו בחיים, ובו בזמן למצוא את המעלות שיש לנו כדי שנוכל להשתמש בהם כראוי.

העצד חשבון הנפש פותח את עבודת הצעדים, כיון שגם אחרי שאנחנו יודעים איזה פגמי אופי יש לנו, עדיין נצטרך את העבודה של הצעדים הבאים כדי להשתחרר מהם. החשיבות של הצעד הזה לתהליך ההחלמה הוא קריטי כיון שכבר הבנו שאנחנו צריכים תכנית לשינוי כולל של האישיות שלנו, ואי אפשר להסתפק במשהו נקודתי מול המשיכה שלנו לתאווה. השינוי הכולל מתחיל בכך שאנחנו מסתכלים במראה באומץ ומוכנים לראות את עצמנו כפי שאנחנו באמת, בלי הכחשה ובלי עיוות של המציאות.

ישנן הרבה דרכים לעשות את הצעד הזה ואין דרך אחת שיותר טובה, העיקר זה באמת לקחת את הזמן ולערוך את חשבון הנפש. יש רק דרך אחת לא נכונה לעשות צעד ארבע, והיא – לא לעשות אותו. אם אנחנו משקיעים כל יום זמן קצר בעריכת חשבון הנפש שלנו, נראה שהמשימה היא לא בשמים ואפשר לסיים אותה במהירות יחסית. כמובן צריך כאן (כמו בכל התכנית) התמדה וכן הבנה שלא נוכל להגיע לשלימות. 

המשימה היומית

תחשוב על היום האחרון שעברת או על השבוע האחרון ותבחר את הסיטואציה שהכי הפריעה לך. זה יכול להיות מריבה בבית, לחץ בעבודה או כל דבר אחר. כעת תכתוב על זה צעד ארבע שזה אומר: תתאר בקצרה את הסיטואציה עצמה ואז תבדוק מה היו פגמי האופי שלך בהתנהלות. האם היה לך פחד? צורך בריצוי? טינה? אנוכיות? פרפקציוניזם או כל פגם אופי אחר?

Comments for this post are closed.