צעד עשירי: להמשיך להתקדם בעבודה עצמית

 

הצעד העשירי אומר “המשכנו בחשבון הנפש וכששגינו הודינו בכך מיד”. הצעד הזה לא בא לחדש שום פעולה נוספת מעבר למה שכבר עשינו בכל תשעת הצעדים עד עכשיו, הוא פשוט אומר לנו להמשיך לעשות את הצעדים האלו עוד ועוד. בצעד הזה אנחנו מבינים שהתכנית של הצעדים זה לא איזה קורס חד פעמי שעושים אותו ובסוף מקבלים תעודה שסיימנו בהצלחה, אלא דרך חיים שצריך להמשיך לחיות אותה כל הזמן.

כמו כל בן אדם נורמלי, אנחנו לא מושלמים וזה בסדר. אנחנו מתמודדים עם קשיים, עם פגמי אופי, עם בעיות ביחסים בין אישיים וכן הלאה. כדי לחיות בצורה בריאה אנחנו צריכים להמשיך לעבוד על עצמנו כדי להשתפר ולטפל במה שצריך טיפול. כאשר בונים בנין יש את היסודות ואת הבניה, אבל אחר כך צריך להמשיך להשקיע בבנין כי אם לא – הוא לאט לאט יתחיל להיות מוזנח ולהיהרס. גם אנחנו עבדנו על היסודות (שלושת הצעדים הראשונים) ואז הקמנו את הבנין עצמו (צעדים רביעי עד תשיעי) וכעת יש צעד שמוקדש לתחזוקה שוטפת של עצמנו.

יש בצעד הזה גם מסר ברור לפיו אנחנו לא שואפים לשלימות אלא להתקדמות. הצעד לא אומר “אם שגינו” אלא “כאשר שגינו”, כיון שזה ברור שנעשה טעויות מכיון שאנחנו בני אדם. המטרה היא לא להיות מושלמים אלא לשים לב לשגיאות שלנו, לקחת עליהן אחריות ולתקן את הדרוש תיקון.

את הצעד העשירי אנחנו ממשיכים לעשות כל הזמן. זהו חשבון הנפש האישי שלנו שאנחנו צריכים להמשיך איתו כל החיים ובו אנחנו שואלים את עצמנו האם אנחנו מתקדמים, האם אנחנו משתפרים, האם אנחנו שמים לב לשגיאות שלנו ומוכנים לתקן אותן?

המשימה היומית

לא משנה באיזה צעד אתה נמצא, תעצור לכמה דקות של חשבון נפש כללי על היום האחרון ותבדוק האם יש פעולות של צעדים שאתה צריך לעשות: האם פעלת מתוך פגמי אופי שצריך לעשות עליהם צעד ארבע? האם פגעת באדם שצריך לכפר בפניו? וכמובן, מה המצב שלך מבחינת ההחלמה והנקיות?

Comments for this post are closed.