שיכור ולא מיין

ההתמכרויות הכי מפורסמות בעולם הן כמובן התמכרות לאלכוהול ולסמים, ואצלנו בתוכנית 12 יש “מקום של כבוד” מיוחד להתמכרות לאלכוהול, כיון שהתוכנית היא במקורה להחלמה מהתמכרות לאלכוהול. שני אלכוהוליסטים מצאו את הפיתרון הרוחני להתמכרות שלהם, פיתרון שאומץ מאוחר יותר על ידי מכורים לסמים, ובהמשך גם להתמכרויות רבות נוספות – בהן ההתמכרות שלנו, התמכרות לפורנו.

לא לחינם אנחנו משתמשים בהרבה מושגים שהם מעין “תרגום” של מושגים מהעולם של האלכוהוליסטים או המכורים לסמים. למשל אנחנו אומרים “משומש” שזה מושג של מכורים לסמים, וכך גם “נקי”, ואילו “מפוכח” מגיע כמובן מהמכורים לאלכוהול, שאצלהם בזמן בו הם לא שותים הם “מפוכחים” – פשוטו כמשמעו. כאשר אנחנו מסתכלים על נשים ברחוב בצורה תאוותנית אנחנו קוראים לזה “לגימה”, ולפעולה הראשונה על התאווה אנחנו קוראים “לגימה ראשונה”.

אחת הסיבות לשימוש בעולם המושגים הזה הוא כיון שחלק מהמושגים האלו אין להם (עדיין) תרגום נכון או מילים מתאימות לבטא אותם. זה אמנם לא כל כך נוח כשחבר חדש מגיע ושומע שפה חדשה לגמרי, אבל אין הרבה ברירה. זה נכון גם במושגים שהם כן מהעולם של ההתמכרות שלנו. הדוגמה הטובה ביותר היא מהמילה “תאווה”. במקור כאשר נפתחו הקבוצות הראשונות של מכורים למין, הם דיברו על Lust שזה תאווה במובן של תשוקה, אבל בתרגום לעברית, תאווה נשמע כמו רצון לאכול שוקולד…

ולמה כל זה משנה? האמת, אולי חבר חדש שיגיע לקבוצה יקרא את זה לפני כן ויהיה לו יותר קל, אבל זאת לא הסיבה המרכזית. הענין הוא שמעבר לנושא הסמנטי, יש כאן הרבה מעבר לזה. אצל האלכוהוליסט, אחרי שהוא שותה, הוא לגמרי מסטול, והוא באמת לא “מפוכח”. במצב הזה, ברור שאי אפשר לדבר איתו על רעיונות של צעדים ועל התוכנית, והדבר הראשון הוא צריך זה להתפכח מיינו. לכן ברור שאי אפשר לעבוד את התוכנית, בזמן שהוא ממשיך לשתות, כי כשהוא שיכור – אין עם מי לדבר.

ולמרות שזה לא תמיד נראה ככה, גם כשאני “משתמש” בפורנו, אני במצב דומה לזה של האלכוהוליסט, ואני ממש לא “מפוכח”. אם אני רוצה לעבוד את התוכנית של הצעדים, הדבר הראשון שאני צריך לעשות זה להפסיק את השימוש שלי ולהתפכח. הפורנו עושה לי למוח את מה שהאלכוהול עושה לאלכוהוליסט. אולי אני יכול ללכת בקו ישר והוא הולך בזגזג, אבל מבחינת ההשפעה על האישיות שלי זה אותו דבר בדיוק.

האלכוהליסט, כשהוא מתחיל לשתות, די ברור שהוא לא לגמרי בקו השפיות, ומובן שהוא עלול לעשות מעשים שהוא יתחרט עליהם. אני פורנוהוליסט. האלכוהול שלי הוא פורנו. כשאני מתחיל לצרוך פורנו, אני עלול לעשות מעשים שאתחרט עליהם, וכשאני “מתפכח” מהפורנו, אני שואל את עצמי “איך לעזאזל עשיתי את זה?”. חשוב לי לזכור את זה ולהבין שכמו שאצל האלכוהוליסט הפיתרון מתחיל בכך שהוא מפסיק לשתות, גם אצלי הפיתרון מתחיל בכך שאני מפסיק להשתמש בפורנו.