מה הקשר בין התמכרות לרוחניות?

לאחרונה פנה אליי חבר שיודע שיש לי קצת קשר להתמכרויות, וביקש המלצה לגמילה מאכילה כפייתית אמרתי לו שאני לא מתעסק בזה, אבל הצעתי לו לפנות לארגון OA של אכלנים כפייתיים (תכנית 12 הצעדים להתמכרות שונה מההתמכרות שלנו). אחרי בדיקה קצרה באתר שלהם, הוא חזר אליי ואמר שזה לא מתאים לי כי הוא רואה שמדברים שם על אלוהים והוא לא מבין מה זה קשור, ובכלל – הוא היה דתי ויצא בשאלה, אז הוא לא מחפש לחזור בתשובה.

ניסיתי להסביר לו בקצרה על רגל אחת מה הקשר בין התמכרות לבין אלוהים, ודיברתי על הפגמי אופי ועל הבריחה שבגללה אנחנו מגיעים לאן שאנחנו לא רוצים להגיע. הוא אמר שאצלו האכילה היא כפייתית אבל הוא לא מזהה שום בריחה, ולכן התכנית לא מתאימה לו.

השיחה הזאת החזירה אותי שש שנים אחורה. הייתי בשלבים מתקדמים של ההתמכרות שלי שריסקה אותי לחלוטין, וכבר הבנתי שיש לי בעיה אמיתית, וזה לא סתם שאני אוהב פורנו, אבל עדיין לא ידעתי מה בדיוק הבעיה שלי (הרי כולם אוהבים פורנו), וגם לא ידעתי שיש לזה פיתרון. מכאן לשם הגעתי לאתר שמתעסק בנושא וראיתי המלצות על תכנית 12 הצעדים. נכנסתי לעמוד שבו היה מידע על התוכנית והתחלתי לקרוא את רשימת הצעדים עצמם. אני לא בטוח ששרדתי עד סוף הרשימה, כי פשוט ברחתי כל עוד נפשי בי. לא הבנתי מה הקשר של אלוהים לכל הסיפור הזה, לא הבנתי מה זה בכלל פגמי אופי, ובודאי שלא ראיתי שזה קשור לפורנו.

חיפשתי עזרה ובאמת רציתי פיתרון, אבל חשבתי שידברו איתי על סינון טוב או אולי על משהו אחר בסגנון, אבל אלוהים היה נראה לי יותר כמו הבעיה שלי מאשר הפיתרון. הרי אני מרגיש כל כך רע כשאני צופה בפורנו רק בגלל שזה אסור, אז אם כבר מדברים על אלוהים – הפיתרון אצליח לחיות בשלום עם עצמי גם בלי להרגיש רע כל כך אחרי כל פעם שאני צופה בפורנו.

אז עזבתי והמשתי לסבב נוסף של התרסקויות. בפעם הבאה שהרמתי את הראש מעל למים, יצרתי קשר עם פסיכולוגי. חשבתי שזה מה שיעבוד עבורי. איש מקצוע שיציל אותי מעצמי. אבל הפסיכולוג הנחמד פשוט שלח אותי בחזרה לתוכנית של 12 הצעדים…

לא יודע באיזה נס היה לי את המוכנות לומר לו שאני מוכן לעשות כל מה שהוא אומר, והצטרפתי לתכנית.

לקח לי זמן עד שהבנתי את התמונה המלאה, וגם היום אני ממשיך ללמוד על עצמי ועל ההתמכרות וההחלמה עוד. אולי לעולם לא נבין את התמונה המלאה, וזה לא משנה הרבה כי בין אם אני מבין ובין אם לא, התכנית הזאת עובדת עבורי וזה מה שחשוב.

מה שכן הבנתי זה שהתוכנית היא רוחנית אבל לא דתית, ושאם אני רוצה חיים משוחררים מצפייה בפורנו, אני צריך לחיות חיים רוחניים, מה שאומר חיים שבהם יש לאלוהים מקום. חיים רוחניים זה חיים מלאי משמעות, וזה חיים של נתינה במקום לקיחה, של יציאה מעצמי ומחשבה על הזולת במקום רצון עצמי ואגו. כאשר אני מצליח לתת במקום לקבל, לחשוב על הזולת במקום על עצמי, ולחיות עם משמעות, איכשהו האובססיה לפורנו נרגעת. זה עבד לאלכוהוליסטים, זה עבד למכורים לסמים, וזה עובד גם לנו, המכורים לפורנו.