למה רק להיום?

בספרו המפורסם של ג’ורג’ אורוול – 1984, יש משפט שהפך למפורסם, ולפיו “מי שבידיו השליטה על העבר, בידיו השליטה על העתיד; מי שבידיו השליטה על ההווה, בידיו השליטה על העבר.”

הספר אמנם נכתב כביקורת פוליטית על משטרים טוטליטריים, אבל בתוכו מקופלות הרבה אמירות שיש בהן חכמה מיוחדת. האימרה על השליטה בעבר, בהווה ובעתיד, נכתבה כסיסמא של המפלגה, וגם כאן למרות שזה נכתב בצורה צינית, זה מדבר אליי באופן אישי בצורה מאוד אמיתית, בעיקר כאשר אני מנסה לחיות “כל יום ביומו”, או כפי התרגום הלא-מדוייק של זה לעברית – “רק להיום”.

למה שאחיה רק להיום, האם האתמול והמחר לא חשוב? האמת שזה נשמע כמו איזה טריק לא מוצלח, כמו השלט שיש לפעמים במשרדים “כאן מעשנים יום כן יום לא. היום לא”. היום אנסה לחיות רק להיום, אבל גם מחר אנסה לחיות רק להיום, אז ברור שאני חי גם את העתיד.

אלא שאם אני רוצה לשלוט בעבר ובעתיד – אני צריך להתרכז בהווה. זה לא שהעבר לא חשוב, ובודאי שהעתיד חשוב, אבל אני לא יכול לשנות את העבר, וגם לא יכול לשלוט בעתיד, אבל אני כן יכול לחיות את ההווה. מתוך שלושת מימדי הזמן, אני יכול לחיות רק באחד מהם. העבר נמצא בזכרונות והעתיד בדמיונות. החיים נמצאים בהווה.

זה נכון לגבי החיים בכלל, ונכון כפל כפליים לגבי ההתמודדות עם ההתמכרות לפורנו. אני לא יכול לשנות את העבר שלי, גם אם אנסה מאוד חזק. אני גם לא יכול לשלוט בעתיד. אבל אני יכול לחיות את היום הזה ולהישאר נקי. אם אני נקי היום – זה כל מה שחשוב, לא בגלל שהעבר והעתיד לא חשובים, אלא דוקא בגלל שהם חשובים, בגלל שכאשר אני שולט בהווה, יש לי שליטה על העבר, וכאשר יש לי שליטה על העבר – יש לי שליטה על העתיד.