לכל אחד יש סיכוי להפסיק

במשך דורות רבים אנשים שהיו מכורים נחשבו לחלשי אופי, אנשים שפשוט לא רוצים להפסיק. אנשים היו מכורים בעיקר לאלכוהול, וכאשר המצב שלהם היה מתדרדר, הם בדרך כלל סיימו את חייהם בבתי משוגעים או שמתו כתוצאה מסיבוכים הקשורים לשתייה מופרזת.

ואז, לפני 83 שנים, בחסד אלוקים, שני אלכוהוליסטים מצאו פיתרון, והם הקימו את החברותא (ארגון) “אלכוהוליסטים אנונימיים”, שבמרכזו תכנית 12 הצעדים להחלמה מהתמכרות לאלכוהול. התכנית מבוססת על הודאה בחוסר אונים, שינוי רוחני של דרך החיים ועזרה לאחרים. עקרונות פשוטים, אבל התוצאה שלהם היתה מהפכנית, קבוצות של התכנית צצו במהירות בעוד ועוד מקומות ומספרם של המחלימים עלה במהירות. הם כתבו אז את הספר הידוע בכינוי “הספר הגדול”, ובו מפרטים בדיוק כיצד הם החלימו, כדי שאנשים נוספים יוכלו להשתמש בתכנית שלהם.

תקופה לא ארוכה לאחר מכן החלו להגיע לקבוצות של האלכוהוליסטים אנשים אחרים, מכורים אף הם, אבל לא מכורים לאלכוהול אלא לסמים. במהרה התברר שאותה תכנית שעוזרת לאלכוהוליסטים, יכולה לעזור גם למכורים לסמים, והתוצאות היו זהות בשני סוגי ההתמכרויות. אבל ביחד עם הגילוי הזה החלה לעלות המחשבה שאולי כדאי להפריד את הקבוצות ולפתוח קבוצה נפרדת עבור המכורים לסמים. הבעיה המרכזית היתה חוסר הזדהות. נכון שמכור הוא מכור, וההבדל בין אלכוהול לבין סמים יכול להיראות זניח, אבל ההזדהות היא קריטית לתהליך ההחלמה, והמכורים לסמים הרגישו שזה חסר להם. בנוסף נוצרה בעיה של טשטוש גבולות, כיון שאלכוהוליסטים שהפסיקו לשתות אבל התחילו לצרוך סמים, היו מגיעים ומשתפים שהם נקיים לפי ההגדרות של הקבוצה, אבל למעשה הם רק החליפו התמכרות בהתמכרות והמשיכו לסבול.

כך נפתחה חברותא (ארגון) נוספת, ולצד החברותא הוותיקה של “אלכוהוליסטים אנונימיים – AA”, הוקם “מכורים לסמים נרקוטים אנונימיים – NA”. ההפרדה לא רק שלא פגעה בארגון הוותיק אלא הועילה לו, וכך יותר אנשים שסבלו משני סוגי ההתמכרויות קיבלו סיכוי לחיים חדשים בלי ההתמכרות שלהם, בין אם זה לאלכוהול ובין אם לסמים. כמובן, ישנם אנשים שחברים בשתי הקבוצות, כי ההתמכרות שלהם היא כפולה, והם “נהנים” משני העולמות.

אבל זה לא נשאר בשני ארגונים רק עבור המכורים לאלכוהול ולסמים, אלא המשיך להתרחב עוד ועוד לסוגים נוספים של התמכרויות, כאשר הרעיון הבסיסי הוא אותו רעיון: תכנית הצעדים מתאימה לכל התמכרות, וכדי לקבל הזדהות מתארגנות קבוצות נפרדות על בסיס ספציפי של ההתמכרות. מאז נפתחו קבוצות רבות, ובויקיפדיה באנגלית מוערכות מספר החברותות השונות בכמאתיים(!), ובהם חברים מליוני בני אדם שמכורים לכל דבר שרק ניתן להעלות על הדעת.

לפני כמעט ארבעים שנה הוקמה חברותא הנקראת “סקסוהוליסטים אנונימייים – SA”, ובערך באותו זמן נפתחו חברותות נוספות בתחום, בהן SAA, SLA ו-SCA. כל החברותות האלו עוסקות בהתמכרות למין בצורה כזו או אחרת, וההבדלים הם בעיקר בהגדרה של התחום הכפייתי ובהגדרת הנקיות.

אבל דבר נוסף קרה במהלך ארבעים השנים האלו: עולם הפורנו הגיע אל כל אדם בעולם המערבי והפך את ההתמכרות לפורנו להתמכרות שגדלה בקצב מטורף. מאיתנו נחסכו הייסורים שעברו האלכוהוליסטים עד שהם מצאו את הפתרון, נחסכו מאיתנו גם הקשיים שעברו המכורים לסמים עד שהבינו שגם הם יכולים להשתמש בתכנית הצעדים, ונחסכו מאיתנו אפילו הקשיים של המכורים למין שנתקלו בהרמת גבה כאשר טענו שיש חיה כזאת שנקראת “מכור למין”. אנחנו יכולים להשתמש בכל הניסיון של החברותות שהוקמו לפנינו, ב12 הצעדים וב12 המסורות ולהקים חברותא חדשה שבה נוכל למצוא הזדהות לגבי ההתמכרות שלנו ולקבוע הגדרות ניקיון שיתאימו למטרה שלשמה התכנסנו כאן.

*

בימים אלו אנחנו עושים את הצעדים הראשונים והמרגשים של הקמת “מכורים לפורנו אנונימיים”, ואם לשפוט לפי התגובות שאנחנו מקבלים ללא הפסקה אז החברותא תפרוץ במהירות ותגדל למימדים שאנחנו לא מכירים כמותם. כעת אנו מתארגנים לפתיחת קבוצות בכל רחבי הארץ, ומיד לאחר מכן נפנה לרחבי העולם כולו, כדי לעזור לכל מכור לפורנו שרוצה להחלים.

אם אתה מכור לפורנו, נשמח שתהיה חלק מהחברותא החדשה, ואנו מקווים שתמצא כאן את הפתרון שאתה מחפש, להחלים מההתמכרות ולקבל חיים של נקיות, שפיות ומפוכחות.