יש חיים אחרי ה…

הבדיחה מספרת על הרופא ששואל את הפציינט: אתה מעשן? לא, עונה החולה. שותה אלכוהול? לא. אוכל מטוגנים ומסוכרים? גם לא. אז בשביל מה אתה חי? שואל הרופא…

זה בערך מה שקורה לנו כאשר אנחנו צריכים להפסיק לצפות בפורנו. אנחנו מבינים שזה רע לנו ורוצים להפסיק, אבל כשאנחנו מפסיקים זה כל כך חסר לנו שאנחנו לא מבינים איך אפשר לוותר על זה, ואיך ייראו החיים שלנו בלי פורנו.

בספר הגדול (ספר הבסיס לתכנית 12 הצעדים. ידוע גם בשם “אלכוהוליסטים אנונימיים”) מופיע קטע דומה, בו מתואר חבר חדש שמוכן להצטרף לתוכנית, אבל חושש מאוד ואומר: “כן, אני מוכן. אולם האם יהיו חיי כמו של טיפש, משעמים וקודרים, כפי שראיתי כמה אנשים צדקניים? אני יודע שעליי להסתדר ללא שתיה, אולם כיצד אני יכול? האם יש לך תחליף ממשי?”

ועל כך משיב לו הספר: “כן, ישנו תחליף, והוא הרבה יותר מכך. זוהי החברותא של תכנית הצעדים. שם תמצא שחרור מדאגה, שעמום ונטל. הדימיון שלך יוצת. לבסוף יהיו חייך בעלי משמעות. השנים עם הסיפוק הרב ביותר בקיומך ניצבות לפניך”.

עבור האלכוהוליסט, משקאות חריפים זה רעל שיהרוג אותו והוא משתוקק בכל ליבו להפסיק לשתות, אבל באותה מידה הוא לא יכול לתאר לעצמו את החיים בלי השפעת האלכוהול המשחררת, מרגיעה ומעניקה לו מפלט מקשיי החיים. כך גם עבור המכור לסמים, הוא יודע שהסמים יהרגו אותו, אבל הוא מסוגל לדמיין את החיים בלעדיהם, וכך גם עבורנו, המכורים לפורנו, שסובלים נואשות מהכאב של השימוש בפורנו, אבל פשוט לא מצליחים להפסיק את השימוש, כיון שהפורנו מספק לנו את הריגוש, הדימיון, הפנטזיה וכמובן הבריחה.

האם יש משהו שיכול להשתוות בעוצמה שלו לסמים? המכור לסמים יאמר שלא. את ההשפעה של הסמים שום דבר לא יחליף. אותו דבר יאמר האלכוהוליסט בנוגע לאלכוהול, וגם אני אומר את אותו דבר על הפורנו. אין שום דבר בעולם שישווה לעוצמה של מה שהפורנו נותן לי. כשאני משתמש בו, אני “נבלע” בתוכו, וכל העולם לא קיים, ביחד עם כל הקשיים והאתגרים שאיתם אני מתמודד. הריגוש שהפורנו מספק לי, דפיקות הלב המואצות וכן הלאה, הם תחושות שלא אוכל לקבל בשום מקום אחר.

אבל התוכנית מציעה לי תחליף שהוא הרבה יותר מכך. מדובר בחיים עצמם. נכון, החיים פחות עוצמתיים מסמים או מפורנו, אבל הם הרבה יותר טובים. חיים בעלי משמעות הם לא ברי השוואה לחיים של צפיה בפורנו, כי אמנם אין בהם את הריגוש והעוצמה, אבל יש בהם שחרור אמיתי, ואלו הם חיים ששווה לחיות עבורם, וכמובן שווה לוותר על הפורנו עבורם.