התמכרות זה לא (רק) בריחה

הרעיון לפיו התמכרות היא תוצאה של בריחה אינו חידוש של תוכנית 12 הצעדים. אנשי המקצוע שהתעסקו עם אלכוהוליסטים ומכורים לסמים ידעו מאז ומעולם שהאלכוהול מספק מקלט מקשיי החיים, והאלכוהוליזם היא הפרעה נפשית של אנשים שלא יודעים להתמודד בצורה שפויה עם הקשיים שלהם, ומחפשים פיתרון קל ומהיר. מה שהתחדש בתוכנית הצעדים היא ההבנה שהתמכרות היא לא בעיה חד גורמית וגם לא דו-גורמית אלא בעלת שלושה מאפיינים: פיזי, נפשי ורוחני.

כבר בתחילת הספר הגדול (ספר הבסיס לתוכנית הצעדים), בהקדמה לחוות הדעת של הרופא, מודגש כי “זה לא סיפק אותנו כשנאמר לנו שאיננו יכולים לשלוט בשתייתנו רק משום שאנו לא מסתגלים לחיים, שהיינו שרויים בבריחה מתמדת מהמציאות”, ולאחר מכן הרופא עצמו שב ומדגיש זאת כשהוא כותב “אינני מחזיק בדעת המאמינים שאלכוהוליזם היא בעיה של שליטה נפשית בלבד” ומתאר מצבים אליהם נחשף ובהם בוודאות “אנשים אלו לא שתו על מנת לברוח, הם שתו על מנת להתגבר על כמיהה שהיתה מעבר לשליטתם הנפשית”.

כאן נכנסים לתמונה שני המרכיבים הנוספים: הפיזי והרוחני. הפיזי הוא מה שאנו מכנים אלרגיה. מהי אלרגיה? זוהי תגובה פיזית לא רגילה של הגוף לחומר מסויים. למשל אדם שאלרגי לבוטנים או לחלב, מגיב אחרת מאשר אדם רגיל. הרופא טוען שישנם אנשים שהם אלרגיים לאלכוהול, ואנחנו מאמינים שדבריו נכונים גם לגבינו וישנם אנשים שהם אלרגיים לפורנו. התגובה הלא נורמלית לבוטנים או לחלב עלולה להיות התנפחות של כלי הנשימה או תגובה פיזית אחרת, ואילו אצלנו התגובה היא שצריכה של מעט פורנו, משבשת את שיקול הדעת שלנו וגורמת לנו להתפתחות של כמיהה בלתי נשלטת לצריכה של כמות גוברת והולכת של פורנו, ולהפעלת מנגנון של הרס עצמי שמכריח אותנו להמשיך ולצרוך עוד ועוד פורנו עד להתרסקות הבלתי נמנעת ולכאב הגדול המגיעה בעקבות כך.

בספר הגדול זה מתואר כך: “העובדה היא שמסיבה בלתי ידועה, רוב האלכוהוליסטים איבדו את כוח הבחירה בקשר לשתיה. הכוח שנקרא כוח הרצון פשוט אינו קיים. בזמנים מסויימים, איננו מסוגלים להביא למודעות שלנו בעוצמה הדרושה את הזכרון של הסבל וההשפלה שחווינו אפילו בחודש או בשבוע החולף. אין לנו הגנה מפני המשקה הראשון”.

הפיתרון למימד הגופני הוא אחד בלבד: הפסקת הצריכה של כל חומר שגורם לנו את האלרגיה, בדיוק כפי שהאלרגי לבוטנים מפסיק לצרוך בוטנים. הבעיה היא שבשונה ממנו, אצלנו יש מימד נוסף לבעיה והוא המימד הנפשי. האלרגי לבוטנים מבין שזה מסוכן לו ופשוט מפסיק, אבל אני יודע שזה מסוכן לי אבל נמשך לזה שוב ושוב ולא מצליח להפסיק. כך מתערב המימד הנפשי עם המימד הפיזי וביחד הם הופכים למלכודת מסוכנת שאנחנו לא מצליחים למצוא את הדרך החוצה ממנה.

מהו הפיתרון? לשם כך עלינו לפנות למרכיב השלישי של הבעיה שלנו. כן, אותו מרכיב שנראה הכי פחות קשור לבעיה שלנו – המימד הרוחני. מסתבר שאפשר לפתור את שתי הבעיות הנראות סבוכות כל כך, אם אנחנו מטפלים בבעיה הרוחנית שלנו, וכאן בדיוק נכנסים לתמונה 12 הצעדים. כן, אותם צעדים שלא מדברים על אלכוהול ולא על סמים וגם לא על פורנו, בהם טמון הפיתרון שלנו. אם אנחנו עושים את הצעדים וכתוצאה מכך משנים את דרך החיים שלנו מדרך חיים שמבוססת על רצון עצמי ועל מה שאנחנו יכולים לקחת, לדרך חיים שמבוססת על רצון הא-לוהים ועל מה שאנחנו יכולים לתת, אנחנו ממלאים את החור שבתוכנו, מרגישים חיבור לכוח גדול מאיתנו, ויכולים לשלוט בקלות בכמיהה לפורנו, אותה כמיהה שבעבר הכריעה אותנו פעם אחר פעם.