גברים למאדים ונשים לנוגה

אז מה באמת הפיתרון למכור כמוני? עד שהגעתי לתוכנית של 12 הצעדים הייתי בטוח שהפיתרון הכי טוב הוא אם העולם יעבור שינוי מהותי, במסגרתו כל הגברים יהיו במאדים וכל הנשים בנוגה (ואת הילדים יביאו החסידות…), וכך לא תהיה לי שום התמודדות. בימים שפויים יותר ניסיתי להשתמש באותו רעיון, כשחסמתי את המחשב שלי בכל דרך אפשרית, ולמעשה מה שניסיתי לעשות היה לברוח מהפיתוי בכל מחיר.

אבל למרבה הפליאה, זה לא פתר לי את הבעיה, וגם אם מישהו שם למעלה היה לוקח את הפיתרון שלי ברצינות ומעביר אותי ביחד עם כל הגברים לכוכב לכת אחר מהכוכב עליו נמצאות הנשים, עדיין הבעיה שלי לא היתה נפתרת. מה שלא הבנתי זה שהבעיה היא לא שם בחוץ, הבעיה היא כאן בפנים, בתוך הראש שלי.

נניח שהגברים היו במאדים והנשים בנוגע, ברגע של התקפה, הייתי מחפש כל דרך אפשרית כדי להגיע (מחופש לאישה…) לנוגה, כדי שאוכל לקבל את המנה שלי. לכן, כשחסמתי את המחשב זה לא עזר לי, כי ברגע של אובססיה, התגייסתי בכל כוחי למשימה: לפרוץ את החסימה שהתקנתי בעצמי. ככה כל פעם נלחמתי נגד עצמי: אחרי שימוש, ברגע של כאב, ניסיתי לחשוב על תחבולות שימנעו ממני את האפשרות לפרוץ את החסימה, אבל בפעם הבאה שהשתוקקתי לפורנו, ניסיתי לחשוב על תחבולות לפרוץ את החסימות שעשיתי כדי שלא אוכל לפרוץ אותן, וכך הלאה וכך הלאה.

בספר הגדול (ספר הבסיס לתוכנית 12 הצעדים), ישנה התייחסות מאוד ברורה לניסיון הזה:

“אנו מאמינים שכל תוכנית מלחמה באלכוהוליזם שמציעה לגונן על האיש החולה מפיתויים נדונה לכישלון. אם האלכוהוליסט מנסה לגונן על עצמו הוא עלול להצליח לתקופת מה, אבל הוא בדרך כלל גומר בהתפוצצות גדולה מבעבר. ניסינו שיטות אלו. הניסיונות הללו לעשות את הבלתי אפשרי נכשלו תמיד.”

אז מה כן? הפיתרון שהתוכנית מציעה הוא שינוי של דרך החיים שלנו, שינוי שבעזרתו אפשר להמשיך לחיות גברים ונשים באותו כוכב לכת, ואפילו להשתמש במחשב ובאינטרנט, אבל לא להגיע פעם אחר פעם לשימוש בפורנו ולכאב שזה גורר בעקבות כך. פתרונות טכניים כמו סינון יכולים להיות כלי עזר יעילים, אבל בלי שינוי מהותי, אין למכור הרבה סיכוי לראות שינוי במצב שלו, או במילים של הספר הגדול לגבי אלכוהוליסט שמנסה את הפיתרון הטכני:

“הסיכוי היחיד שלו להתפכח הוא להיות באיזה מקום כמו כיפת הקרח בגרינלנד, וגם שם איזה אסקימוסי יכול להופיע עם בקבוק וויסקי ולהרוס כל דבר! שאל כל אישה ששלחה את בעלה למקומות רחוקים על בסיס התאוריה שהוא יוכל להמלט מבעיית האלכוהול”.