בכנות, האם אני נקי?

האלכוהוליסטים הראשונים שהתחילו את תוכנית 12 הצעדים, ניסו כל מיני דרכים להפסיק את ההתמכרות שלהם, ואחת מהן היתה לעבור למשקאות עם פחות אלכוהול כמו בירה ויין, אלא שאז הם גילו שזה לא עובד, והם פשוט שותים כמות יותר גדולה, כדי להגיע לאותו מצב. לכן, כשהתחילה התוכנית הם הבינו שאין להם ברירה אלא להפסיק לשתות אלכוהול, כל כמות שהיא מכל סוג שהוא. נקודה. אלכוהוליסט ששותה אלכוהול לא יכול לומר שהוא מפוכח, והמבחן הוא פשוט וקל, וכולל שאלה אחת: האם שתיתי אלכוהול? יש על כך רק שתי תשובות, כן או לא. אם שתיתי – אני לא מפוכח. אם לא שתיתי – אני מפוכח.

אבל אז הגיעו המכורים לסמים וגילו שעבורם זה קצת יותר מסובך, כי סמים – שלא כמו אלכוהול, יש מגוון רחב, ויש מצבים שלא ברור האם זה נחשב נקיות או לא. אז בהגדרות הנקיות של המכורים לסמים – NA, נכתב שזה כולל כל חומר שמשנה את מצב הרוח, וממילא זה כולל את כל הסמים למיניהם ולסוגיהם. אבל, שלא כמו אצל האלכוהוליסטים, מסתבר שההגדרה הזאת קצת בעייתית. האם סיגריה היא חומר שמשנה מצב רוח? האם כאשר הרופא נותן למכור תרופה במרשם (שזה למעשה סם לכל דבר וענין) הוא יכול לקחת אותה או לא?

ובהתמכרויות אחרות הדברים הפכו אפילו יותר מסובכים. למשל המכור לקניות, חייב להמשיך לקנות דברים בחיים שלו, אבל צריך להפריד בין קניות נצרכות לבין קניות שנעשות רק בגלל ההתמכרות שלו. וכמובן אלו הסובלים מאכילה כפייתית, לא נדרש מהם להפסיק לאכול…

בהתמכרות למין הדברים עוד יותר מבלבלים, כי אם באוכל אפשר לקבוע כמות וסוגים של אוכל לרשימה השחורה, וכמות וסוג אוכל לרשימה הלבנה, הרי שבמין זה לא אפשרי. גם כאשר הגדרת הניקיון היא מאוד “קשוחה” וכוללת “כל מין שהוא לא עם בת זוג במערכת יחסים של בעל ואישה”, הרי שהיא משאירה הרבה מאוד בתחום האפור. האם גבר שהלך לאישה אחרת אבל לא קיים איתה יחסים מלאים נחשב נקי או לא? האם אדם שלא מקיים יחסים עם אישה אחרת אבל צופה בפורנו שעות נחשב נקי? ואם נלך צעד נוסף ונקצין את זה, נוכל לשאול האם אדם שאונס את אשתו נחשב נקי. כל הדוגמאות האלו הן מצבים שלפי ההגדרה היבשה לא נמצאים מחוץ לנקיות, אבל ברור לכל בר דעת שהמרחק בינן לבין ניקיון הוא כרחוק מזרח ממערב.

נראה שההתמכרות היחידה שבה יש הגדרת נקיון של “שחור לבן” זה אצל האלכוהוליסטים, אבל אצל כל המכורים האחרים, אי אפשר לקבוע את הדברים בצורה כזאת, ולכן נדרש מרכיב נוסף, והוא כנות. בסופו של דבר, המכור צריך להתסכל לעצמו בעיניים ולשאול: האם אני נקי?

זה נכון לגבי המכורים לסמים, זה נכון לגבי המכורים לאוכל, למין, וכמובן גם לפורנו. בדיוק כפי שהמכור לסמים שקיבל סם במרשם מהרופא שואל את עצמו האם הוא לוקח את זה באמת נגד הכאבים או שהוא מצא דרך להשתמש בסמים בצורה שלא תפריע לו להמשיך לספור ניקיון, כך אני צריך לשאול את עצמי בכנות האם אני נקי.

אם אני לא צופה בפורנו אבל יושב ברחוב ולוטש עיניים על בחורות במשך שעות, האם אני נקי? אם אני לא צופה בפורנו אבל הולך לחוף הים רק כדי לראות בחורות בלבוש מינימלי, האם אני נקי?

יכולים להיות שני אנשים שיעשו את אותה פעולה, אצל אחד זה יהיה בעייתי ואצל אחד לא. נניח שאני נכנס לאינסטגרם של מישהו כדי להגיע לעוררות מינית מצפייה בתמונות של אחיות שלו, אז אצלי זאת פעולה חולה. אבל כמובן שכאשר הוא נכנס לאותו עמוד אינסטגרם אין בכך שום בעיה. לא תמיד סוג החומר הוא מה שקובע את הדברים.

לכן, הגדרת נקיות היא שאלה של כנות. עליי להיות כנה עם עצמי ועם החברים האחרים בקבוצה, כאשר אני מצהיר על ימי הניקיון שלי. אם אני מעדיף להיצמד להגדרה טכנית ולא לנהוג בכנות, היחיד שיפסיד מכך הוא אני.

נראה לי שזה המקום להודות שהשבוע היתה לי מעידה של חיפוש תאווה. לשמחתי עשיתי את הפעולות הנכונות, התקשרתי לחבר וביקשתי עזרה, ולא הגעתי לצפייה בפורנו. כמו תמיד, ברגע שעשיתי את הפעולות של התוכנית, זה עבד עבורי.