א-לוהים, תעשה לי נס!

עבור מכור כמוני, להיות נקי במשך 1,259 ימים, זה נס. אין שום דרך אחרת להגדיר את זה. נס אחד, או אלף מאתיים חמישים ותשע ניסים, אבל ברור שזה נס גלוי. בספר הגדול (ספר הבסיס לתכנית 12 הצעדים לגמילה מהתמכרות) זה נכתב בשפה פשוטה “עידן הניסים עדיין קיים”, וכל מי שנמצא בתכנית והחלים מהתמכרות יכול להעיד על כך בעצמו. אין בכך שום ספק.

אבל למרות שעידן הניסים עדיין קיים, זה לא אומר שיש קסמים בתכנית. עדיין אין אף אחד שיכול לומר “אברה קדברה” ולהפסיק את ההתמכרות שלו, בדיוק כפי שלא קיימת שום תרופה או ברכה שתגרום לנו להפסיק להיות מכורים. אין דבר כזה. כמו שאין שום קסם שיכול לרפא אנשים מסרטן או אפילו אין קסם שיכול לרפא אנשים מסוכרת, כך אין קסם שיכול לרפא התמכרות. אבל מה, יש הרבה אנשים שחלו בסרטן וחוו נס והחלימו, כמו שיש הרבה אנשים שחולים בסוכרת ויש להם חיים טובים ומאושרים בזכות נס אחר. הצד השווה שבכולם: עידן הניסים עדיין קיים, אבל עידן הקסמים לא.

ואולי עידן הקסמים מעולם לא היה קיים. כי מה ההבדל בין קסם לבין נס? עבור נס אנחנו צריכים לעבוד ולעשות את החלק שלנו, וא-לוהים עושה את החלק שלו. אבל קסם הוא הרצון שלנו לא לעשות כלום, ושא-לוהים יעשה עבורנו את כל העבודה.

כאשר אני מבקש מא-לוהים נס, זה לא בקשה של “קח ממני את ההתמכרות”, אלא בקשה של “עזור לי לעשות את מה שאני צריך לעשות כדי להישאר נקי”. א-לוהים יכול לעשות גם קסמים, בזה אין ספק, אבל משום מה נראה שהוא לא עושה אותם הרבה, ובמקום זה הוא כן עושה ניסים בסיטונאות. הענין הוא שהנס – בשונה מהקסם – דורש ממני עשיה. אני לא מבין למה, אבל ככה זה עובד. א-לוהים לא לוקח ממני את המחלה, אבל הוא מעניק לי החלמה יומית, כל זמן שאני מקיים את החלק שלי בעיסקה.

א-לוהים יכול היה להחליט שהוא עושה את אותו נס גם בצורות אחרות. למשל אדם שחלה בסרטן יכול לזכות לנס בו הוא נרפא לחלוטין, אבל אדם שחולה בסוכרת, לא זוכה לנס מהסוג הזה, ובמקום זאת הנס שלו הוא גילוי האינסולין, שמאפשר לו להמשיך לחיות כמו כל אדם אחר, כל זמן שהוא ממשיך לקבל את הטיפול היומי שלו. הוא מעולם לא “מתרפא” מהסוכרת, אבל הוא מחלים מהמצב בו הוא היה כשלא לקח את התרופה שלו. גם בהפרעות נפשיות יש כאלו שהנס הוא ריפוי, ויש כאלו שהנס הוא החלמה. שניהם זה נס מא-לוהים, ורק הוא יודע למה מדיכאון אפשר להתרפא לחלוטין ואילו מהתמכרות אפשר רק להחלים. התפקיד שלי זה לא לתת לא-לוהים עצות אלא לקבל את החיים לפי התנאים שלהם.

גם היום, כמו אתמול וכמו 1258 ימים נוספים, יש לי את ההזדמנות לזכות בנס – אבל לא בקסם. אם אני שומר את חלקי בעיסקה – א-לוהים מחולל עבורי את הנס ומעניק לי החלמה.