אני רק צופה, אני מכור קל…

הרבה זמן הפוסט הזה נמצא לי על המחשב, לא מוכן עד הסוף, חשתי שמשהו חסר, ולכן לא פירסמתי אותו, לאחרונה עלתה יוזמה , להקים קבוצה למכורים שלא הרחיקו לכת בשימושם… נזכרתי בפוסט הזה, ולאחר שהוספתי אי אילו שורות, נראה שזה בדיוק הזמן לפרסם את הפוסט. אתפלל שיהא זה מבט משוחרר מדעות קדומות, אמיתי, מועיל.

לא מעט אנשים – מכורים בפרט – חושבים שמי ‘שהרחיק לכת’ באופי השימוש שלו (מגע פיזי וכו’) יותר חולה ממי ‘שרק’ התעסק עם עצמו, ובמילים ברורות, ההוא שהשתמש ‘רגוע’, מקסימום קצת פורנו באינטרנט… חולה פחות. מי שמכיר את העסק הזה מקרוב יודע, שבלא מעט מקרים הדברים שונים.

לא פעם אמרו לי, כמי שהרחיק והעמיק בפעולותיו החולות, “טוב, אתה כבר ‘הספקת’ המון ולכן יותר קל לך להכנע… זו הסיבה שאתה הצלחת להחלים, אם הייתי עושה את מה שעשית גם אני הייתי עולה על דרך…”. והם לא עונים לתמיהה פשוטה: כיצד מי שחולה במחלת ‘העוד’, מי שתאוותו אינה יודעת שובע, שבע?!

למרות סוגים שונים ומשונים של שימוש יש כמה מאפיינים המשותפים לכלל המכורים, סיכוי גבוה שמכור ‘סטנדרטי’, יענה על השאלה: “מה חיפשת שם?”, את התשובה: “רציתי לברוח”. ואם נשאל אותו: “ואחרי שברחת, להיכן הלכת?”, הוא יענה: “להתחבר”… פשוט כך. אתה עלול לעמוד נדהם, האיש מציץ… חודר לפרטיות… פוגע… תוקף… מנצל… והכל “כדי להתחבר” — אך האמת היא שהוא אומר לך את האמת. הוא נואש להשיג בכל מחיר, קירבה, שייכות, חום וערך – בשפה של התוכנית: “חיבור כושל שמחכה לזרם”.

‘הראש’ מייצר את חומרי הגלם של המחלה הזו, המחשבות אודות עצמו, ישגעו כל מכור, סביר להניח שיש לו אינספור הוכחות מדוע הוא שונה, או למה הפעם הוא באמת חייב רק לבדוק, מה השתנה שם…  איזה חידושים יש בתחום, כדי לספק את הסקרנות. הרי “אני לא רוצה בכלל ליפול”… הרגשות הן ‘המטבח’ בו מבושלת המחלה, האובססיה היא ‘התנור’ שמקדיח את התבשיל פעם אחר פעם.

במילים פשוטות, מכור משומש הוא מנותק, מעצמו ומסביבתו, ולכן הוא מנסה להתחבר באופן מעוות.

כדוגמא, אציין את אחת הנקודות המרכזיות של המחלה – הריכוז העצמי – המכור תקוע בתוך עצמו, אינו מסוגל להבחין בזולתו, המציאות מוכיחה שמכור ‘שהצליח’ ליצור קשרים עם אנשים, גם על בסיס תאווה, הצליח לעלות על דרך, יותר מהר, הסיבה הגיונית ופשוטה, הוא מורגל יותר בתקשורת עם הסביבה, נכון זו תקשורת שקרית והיא מוטעית, אך עדיין היא טובה לעין ערוך ממי ‘שהתקשורת’ היחידה שלו היתה עם עצמו או יד ימינו…

הצורך הגובר בתאווה – ‘במשכך הכאבים’ אמנם התגבר, אבל בל נשכח שמחלת ההתמכרות לא התבשלה בתוך סיר הלחץ. היה לה לאן להתנקז, הנסיון מוכיח שהדימוי העצמי, הפגיעוּת והטינה, אצל אלו שעסקו בעיקר בפורנו, בחלק מהמקרים חמורים משמעותית מהמכורים שאופי התאווה שלהם היה ביצירת קשרים.

הפצע הרגשי של הצופה הכפייתי בפורנו, הפריש מוגלה שמעולם לא יצאה לחוץ. “הלחץ התוך גולגלת”‘ הזה הפך את היכולת לפתח מערכת יחסים כלשהי לבלתי אפשרית. יוצר הקשרים החולה, התרסק בדרכו המעוותת, אבל במציאות המוגלה שלו יצאה לחוץ. הבעיה חמורה כיון שהמכור לפורנו אינו מודע למה שמתרחש במוחו, ועל כן לעיתים הוא מנסה לקצר לעצמו הליכים, משוכנע שהוא נמצא במקום טוב יותר…

לסיכום: למען הסר ספק – אין הכוונה ברשימה זו להצדיק את מי שהפליג בשימושו בתאווה, או חלילה לגרום למישהו להוסיף ולהרבות בשימושים, וגם לא להעמיק את העיסוק בהם, אבל אל לו לאדם אובססיבי שאינו יכול להפסיק את הפעילות הכפייתית שלו לומר “אני חולה פחות”. בגישה כזו הוא עלול למנוע מעצמו לתת הכל למען ההחלמה שלו.

מילים אלו נועדו לעורר את מי שמנחם עצמו בכך שלא התרסק, ‘שאצלו זה יהיה אחרת’ ונח לו על זרי הדפנה  הנסיון האישי שלי ברור מאוד – המחלה היא לא המעשים, היא המניעים. והמניעים של המאונן חמורים לא פחות, כדאי למי שרוצה להחלים מבחינה נפשית שלא לבדל עצמו ממי שהפליג בשימושו.

*

ולאחר כל זאת שאלתי את הספונסר שלי מה היחס הנכון לפתיחת קבוצה למכורים לפורנו באינטרנט בלבד. הוא הפתיע אותי. מאוד. אמר שבעצמו הוא לא יילך לקבוצה כזו כי הוא ‘מכור כבד’, אך מי שיכול לפתוח קבוצה כזו שיעשה זאת, ויבורך. לשאלתי האם לעזור לזה (למרות שאני ‘כבד’) ענה שאם יש לי זמן זה רעיון טוב. הייתי בהלם. ואז הוא הסביר ואני הבנתי כמה צדק שלמה המלך כשאמר שאין חכם כבעל הנסיון. וכמה צדקו ההולכים לפני כשהציעו להתייעץ. תמיד. אכתוב את הרעיון במילים שלי.

ללא קשר לעוצמת המחלה, ומבלי להתפלמס כמה חולה הוא מי שעושה מעשה כזה או אחר, עלינו להכיר בכך שההזדהות היא היסוד לשייכות בקבוצה, מי שדבק בתחושותיו שהוא שונה ואחר, מי שישב בקבוצה כל הזמן ויאמר לעצמו ולסובבים אותו ‘שהוא במצב טוב יותר’,  לא ירגיש שייך, לא יוכל להחלים, כי ‘תקרת הזכוכית’ הזו תמשיך לנתק אותו מהחברה, כן, גם מזו הכל כך קרובה לעולמו.

ואם הוא לא יצליח להחלים הוא יחליש גם את הסובבים אותו. ב”מכורים למין אנונימיים” אנחנו צריכים אנשים כמונו, שרוצים וצריכים את מה שיש לנו, מידת חוזקה של השרשרת הוא כמידת עמידותה של החוליה החלשה שבה, חברים שמרגישים לא שייכים, מחלישים את השרשרת כולה.

*

הפוסט הזה נכתב לפני מספר שנים, וכנראה מה שהיה נכון אז, נכון גם היום. בדיוק כאן נכנס לתמונה הרעיון של הקמת קבוצות של “מכורים לפורנו אנונימיים”. הרעיון הוא פשוט: זאת חברותה שמיועדת למכורים לכל סוגי הפורנו באינטרנט.