מהן ההגדרות של נפילה ונקיות?

המטרה המרכזית שלנו היא כמובן להפסיק ליפול, מה שאנחנו מכנים “להחלים”. אבל החלמה היא הרבה יותר מאשר להפסיק לצרוך פורנו ולהפסיק את ההתנהגות המינית הכפייתית שלנו, החלמה פירושה לקבל סיכוי נוסף לחיים טובים יותר. אחרי תקופה של נקיות ועבודה עצמית, אנחנו מרגישים שחרור ושינוי בתחומים רבים בחיים שלנו וכמובן שההרגשה האישית שלנו משתפרת פלאים כאשר אנחנו מצליחים במקום שבו נכשלנו כל כך הרבה פעמים בעבר. לא לחינם אנחנו סופרים את ימי הנקיות שלנו כפי שסופרים יהלומים, על אף שאנחנו משתדלים לחיות עם הסיסמא “רק להיום”.

אבל כאשר אנו מדברים על “נקיות” או “החלמה”, למה אנחנו בעצם מתכוונים? ראשית כל, אנחנו לא מתיימרים לקבוע שום דבר לאף אחד, אלא רק לקבוע כללים שמתאימים עבורנו ונקבעו לאור הניסיון שלנו בתחום. כל הגדרה או קביעה שלנו נכונה רק לגבינו ואין לנו שום דעה בנוגע לאנשים אחרים, בדיוק כפי שאין לנו דעה בנוגע לאף נושא שאינו הנושא שלשמו התכנסנו כאן: ההתמודדות שלנו (או אולי נכון יותר לומר – חוסר היכולת שלנו להתמודד) עם הנפילות.

הגדרות הניקיון שלנו קובעות כי להיות נקי פירושו הימנעות מצריכה מכוונת של כל חומר פורנוגרפי, כולל סרטים ותמונות, סיפורים אירוטיים, שיחות אירוטיות, התכתבויות וכן הלאה, וכמובן הפסקה של כל פעילות מינית כפייתית

הגדרות הנקיות שלנו קובעות כי להיות נקי פירושו הימנעות מצריכה מכוונת של כל חומר פורנוגרפי, כולל סרטים ותמונות, סיפורים אירוטיים, שיחות אירוטיות, התכתבויות וכיוצא בזה, וכן הפסקה של כל פעילות מינית כפייתית, או פעילות מינית שלא נעשית כחלק מפעילות אינטימית בריאה, בין אם היא לבד או עם שותף, במציאות או בצורה וירטואלית. בנוסף לכך עלינו לוודא שאנחנו חווים ניצחון גובר והולך על ההתנהגות הכפייתית ועל האובססיה המחשבתית שלנו.

אל הקביעה הזאת הגיעו החברים הראשונים בקבוצות אחרי שניסו דרכים אחרות להגדיר את הנקיות (למשל שרק פעילות מינית כפייתית תיחשב לנפילה, אך לא צפייה בפורנו) והם גילו שזה פשוט לא עובד עבורם. העניין הוא שאנחנו פשוט לא מצליחים להתחיל חיים נורמליים ומשוחררים מהתאווה כל זמן שאנחנו עדיין מזינים אותה במקומות אחרים. עבורנו זה “או הכול או כלום”, ואם אנחנו נותנים לעצמנו להיסחף מעט לריגוש מיני ווירטואלי, זה תמיד נגמר בנפילה כואבת.

חשוב מאוד שלכל אחד תהיה כנות כדי לשאול את עצמו האם הוא עומד בהגדרות הנקיות או שהוא חורג מהן בתחומים שהם אפורים כביכול. למשל חבר שמתחיל לצפות בתמונות או סרטונים בעייתיים שאינם פורנו ‘מפורש’ כי הוא לא רוצה “לאפס את הספירה שלו”, יגלה במוקדם או במאוחר שהוא למעשה לא נקי וכדאי לו לכלול גם אותם בהגדרות הנקיות, כי אחרת הוא יישאר “נקי” בספירה, אבל ימשיך לסבול. בנוסף, ברור שצריכה מכוונת של כל תוכן מיני, לא מסתדרת עם ההגדרה של “ניצחון גובר והולך על ההתנהגות הכפייתית ועל האובססיה המחשבתית שלנו”. לעומת זאת קיום יחסים הנעשים כחלק מפעילות אינטימית בריאה לא נחשבים כמובן לנפילה, אולם גם פעילות זו דורשת תשומת לב שלא תיעשה מתוך כפייתיות ואובססיה.

כשאנחנו שומרים על הגדרות הניקיון האלו אנחנו יכולים לומר שאנחנו נמצאים במצב של “מפוכחות מינית” (בהשאלה מהאלכוהוליסטים שניקיון מביא אותם למצב של מפוכחות). מפוכחות מינית היא הדרך היחידה שאנו מכירים לחיים שפויים שבהם אנחנו חיים בשלום עם עצמנו, עם א‑להים ועם האנשים שסביבנו. אנחנו לא טוענים שזה מתאים לכל אדם בעולם, אלא רק שזה מה שעובד עבורנו. אנחנו גם לא טוענים שמפוכחות מינית פותרת לנו את כל הבעיות כבמטה קסם, אלא רק שהיא צעד הכרחי כדי שנוכל להתמודד עם החיים בצורה נורמלית.

יתרה מזו, אנחנו אפילו לא טוענים שמפוכחות מינית תמיד מביאה מיד להקלה בקשיים, לעתים יש חברים שחווים קשיי גמילה (בדרך כלל זה מתבטא בדכדוך ומועקה רגשית, אך לעתים גם תסמינים פיזיים) כאשר הם מפסיקים את הנפילות, וזה יכול לכאוב. אבל אנחנו יודעים שלאורך זמן, השמירה על מפוכחות מינית היא מה שמעלה אותנו על דרך ההחלמה ופותח לנו את הדרך לאושר שלא יכולנו להגיע אליו בשום אופן כאשר אנחנו ממשיכים ליפול.

כדי להצטרף אלינו אין צורך בשום דבר מלבד לעמוד בדרישה אחת ויחידה: רצון כן להפסיק את הנפילות. אין אצלנו דמי חברות ואין שום דרישות לתשלום כזה או אחר, כמו שגם אין דרישות לקבל שום הנחת יסוד. כל חבר שרוצה להפסיק יכול להחשיב את עצמו כחבר “מכורים לפורנו אנונימיים”. נוסף על הרצון להפסיק, חשוב שיהיו בינינו כנות, פתיחות ונכונות, כיוון שאלו יעזרו לנו מאוד בתהליך ובלעדיהן דרכנו תהיה מלאה מהמורות וקשיים.

*

הגדרות הנקיות הרשמיות של PA:

המשותף ל-PA ולשאר חברותות ההחלמה:

הניסיון המצטבר של חברותות ההחלמה מורה בבירור כי התמכרות היא תופעה אוניברסלית ושוויונית, אשר אינה מבחינה בין גברים לנשים, בין עמים ולאומים, ובין צעירים לזקנים. כל המכורים סובלים מבעיה רוחנית, נפשית וגופנית שיש שכינו אותה בהכללה ‘מחלת העוד’. יחד עם זאת, אנו רואים כי ישנם הבדלים משמעותיים באופי הביטוי של ההתמכרויות השונות. לעתים בולט החומר אליו מכורים (כמו אצל המכורים לאלכוהול או לסמים), לעתים ההתנהגות (כמו אצל המכורים לאוכל או להימורים), ולעתים השילוב שבין חומר להתנהגות. בהתאם לכך, יש חברותות של החלמה שבחרו להגדיר את המשותף בין חבריהן על בסיס החומר, ויש שהעדיפו להדגיש את ההתנהגות.

איננו יכולים לחוות דעה מה נכון עבור אחרים, אך אנו סבורים שעבור המכורים לפורנו, יש צורך בהתייחסות לחומר ולהתנהגות כשני מרכיבים המשלימים זה את זה. לכן, הגדרת הנקיות שלנו כוללת התייחסות הן אל החומר (בסעיף 1), והן אל ההתנהגות (בסעיף 2).

הגדרת הנקיות של PA:

1. עבורנו, לב הבעיה היא עוררות מינית מכוונת כתוצאה מכל סוג של תכנים מיניים (כולל סרטים, תמונות, התכתבויות, סיפורים, שיחות טלפוניות ועוד). מתוך מודעות לאפשרויות הרבות הקיימות, אנו מכנים את כל תכנים אלו ודומיהם בשם הכולל: ‘פורנו’.

2. עבורנו כל פעילות מינית כפייתית, או פעילות מינית שלא נעשית כחלק מפעילות אינטימית בריאה, מהווה סימפטום של מחלתנו, בין אם היא לבד או עם שותף, במציאות או בצורה וירטואלית.

3. בנוסף, ברצוננו להדגיש כי הנקיות הטכנית איננה היעד הסופי, אלא המפוכחות הבאה לידי ביטוי בניצחון גובר והולך על ההתנהגות הכפייתית ועל האובססיה המחשבתית שלנו.

עמדת PA בנוגע לפורנו:

איננו מתיימרים להיות ברי סמכא ולקבוע הגדרה מדעית או אובייקטיבית. מטרתן של הגדרות אלו לבעיה ולפיתרון היא לסייע לנו להיות מפוכחים מפעילות שאנו חשים שהיא הרסנית עבורנו.

חשוב לנו להבהיר כי PA אינה חברותא של אנשים המתנגדים לפורנוגרפיה או לכל התנהגות מינית אחרת מסיבות מוסריות, דתיות או הומניסטיות. אמנם ייתכן שיהיו בPA חברים רבים שדוגלים בעמדות אלה, אך אין זו עמדת החברותא. מטרת PA הינה אחת: לסייע לאנשים ונשים המרגישים שעוררות מינית וגירוי מיני בעקבות כל סוג של תכנים פורנוגרפיים מהווה עבורם ביטוי לכפייתיות חסרת שליטה, להשיג נקיות ומפוכחות.