הצעד השמיני: לערוך רשימה ולהגיע למוכנות

הצעד השמיני הוא: “עשינו רשימה של כל האנשים שבהם פגענו והיינו נכונים לכפר על כל מעשינו בפניהם כולם”. אין כאן שום מקום להסתבך, ואפילו אנשים מסובכים כמונו לא יכולים לעשות את זה מסובך כי מדובר כאן על צעד פשוט ביותר (אם כי לא בהכרח קל). בצעד הזה אנחנו צריכים שני דברים: א. לערוך רשימה של האנשים שבהם פגענו. ב. להיות מוכנים לכפר בפניהם.

הצעד הזה לא אומר לגשת לאף אחד, לא לבקש סליחה מאף אחד ולא שום דבר כזה, אלא רק לערוך את הרשימה עצמה, אותה רשימה שנמצאת בתוכינו תמיד, כי אנחנו לא באמת שוכחים אנשים שבהם פגענו, וגם אם אנחנו מנסים להדחיק את זה, עמוק בפנים אנחנו יודעים היטב מתי פגענו באנשים אחרים. כעת הגיע הזמן פשוט להעלות את השמות האלו על הכתב לרשימה אחת מסודרת. אפשר לצרף לרשימה הזאת גם אנשים שפגעו בנו ולא הצלחנו לסלוח להם, כיון שהמהות של הצעד הזה הוא לא רק לכפר בפני מי שפגענו אלא ליישר את ההדורים עם אנשים אחרים, בין אם אנחנו אלו שפגענו בהם ובין אם הם אלו שפגעו בנו.

אחרי שיש לנו את הרשימה, נעבור על כל שם שמופיע בה ונשאל את עצמנו האם אנחנו מוכנים ליישר את ההדורים עם אותו אדם. ייתכן שלעולם לא נוכל לעשות את זה, אבל כעת זה לא הענין אלא רק האם יש לנו את המוכנות לעשות את הזה באם הדבר יידרש ויהיה אפשרי. בדרך כלל כדי להגיע למוכנות אנחנו צריכים לזכור את הכאב שהביא אותנו לתהליך הזה, ולהפנים שכדי להגיע לחיים משוחררים מנפילות אז הסכמנו לעשות כל מה שיידרש, גם אם זה לא קל. אם אין לנו מוכנות ליישר את ההדורים עם מישהו ברשימה, נשתף בכך חבר אחר וננסה לקבל עזרה כדי להגיע למוכנות, וכמובן תמיד כדאי להתפלל לאלוקים ולבקש את עזרתו להגיע למוכנות.

המשימה היומית

תתחיל לעבוד על הרשימה שלך בצורה בסיסית ביותר עם מספר שמות בודדים. אל תחפש כעת לערוך חפירות ארכיאולוגיות אלא תתמקד במקרים הבולטים ביותר – אנשים שאתה לא מדבר איתם או שהיחסים שלך איתם משובשים בצורה רצינית. בשלב זה תתמקד רק בהכנת הרשימה עצמה.

Comments for this post are closed.