מה זה בדיוק “פגמי אופי”?

בצעד הרביעי אנחנו צריכים לעשות חשבון נפש ולמצוא את “פגמי האופי” שלנו. נשמע די מפחיד למי שעדיין לא התנסה בכך, אבל מה זה בכלל אומר פגמי אופי? ובעצם מה אנחנו מחפשים בצעד הזה, האם אנחנו רוצים לגלות עד כמה אנחנו “פגומים” חלילה, כפי שמשתמע מהמושג “פגמי אופי”? מסתבר שזה ממש לא הכוונה, ולמרות שאנחנו לא מושלמים ואנחנו רוצים לחפש מה לא בסדר אצלנו כדי להשתפר, אבל פגמי אופי זה בסך הכל מצבים רגילים לחלוטין.

כמעט כל תכונת אופי שלנו יכולה לההיפך לפגם אופי, ובדרך כלל מה שמבדיל בין תכונת אופי חיובית לבין פגם אופי שלילי זה פשוט המינון שבו אנחנו משתמשים באותה תכונה. זה כמו שקצת מלח על האוכל זה מוסיף טעם אבל יותר מידי מלח הורס את כל הסעודה, וכמובן זה נכון גם לגבי סוכר וכן הלאה.

ניקח כדוגמא את הפחד שהיא תכונה שבמינון נמוך לא רק שהיא לא רעה אלא היא נצרכת ביותר. אדם שלא מפחד עלול ליפול מהגג בגלל שהוא לא מפחד להתקרב לקצה. אלוקים ברא אותנו עם פחד בתור מנגנון ששומר עלינו. הבעיה היא כאשר הפחד יוצא מפרופורציה ואנחנו משתמשים בו כל כך הרבה עד שזה משתק אותנו ואנחנו לא יודעים להתגבר על הפחד כאשר יש בכך צורך.

אותו דבר זה בכל תכונת אופי כמו למשל השאיפה לשלימות שבמהותה יכולה לקדם אותנו ולדחוף אותנו להשקיע הרבה כדי להצליח, אבל כשזה הופך לפרפקציוניזם שמונע מאיתנו לפעול ולא נותן לנו להתקדם בחיים, זה כבר לא תכונת אופי אלא פגם אופי.​​

המשימה היומית

תבחר את אחד הדברים שהכי מפריעים לך באישיות שלך (פחד, שאיפה לשלימות, תלות, פרפקציוניזם או כל דבר אחר) ותנסה לחשוב איך הוא היה יכול לשרת אותך אם הוא היה במינון נמוך, ולמה הוא הופך להיות מפריע כל כך כאשר הוא יוצא מפרופורציות.

Comments for this post are closed.