איך עושים צעד ארבע ספציפי?

 

שלושת הצעדים הראשונים הם ההכנה לקראת העבודה העצמית שמתחילה בצעד הרביעי ונמשכת הלאה והלאה, ולכן גם מי שלא נמצא כעת בצעד הרביעי אבל מעוניין לקבל את השחרור מהאובססיה לתאווה, צריך לדעת לעשות צעד רביעי. כאן יש מקום לחילוק בין צעד רביעי מערכתי כללי על כל הפגמי אופי שלנו, לבין צעד רביעי ספציפי על מקרה או מצב שכעת מאיימים עלינו ועל הנקיות שלנו.

ניקח כדוגמא מצב (שכיח מאוד…) שבו ריב עם האישה מוביל לטינות חזקות, או שמצב כלכלי לא ברור מוביל לפחד משתק. אלו הן רק שתי דוגמאות למצבים שבהם אנחנו צריכים לעשות את הצעד הרביעי כאן ועכשיו, ולא לחכות עד לזמן שבו נגיע לצעד הרביעי הכולל. הסיבה לכך היא פשוטה, כיון שאם לא נשתחרר מפגמי האופי שלנו, אזי הם עלולים להחזיר אותנו אל הפורנו והאוננות. לפעמים אנחנו רואים את הקשר בין הפגמים לבין התאווה ולפעמים לא, אבל הקשר הזה נמצא שם תמיד.

אז איך עושים צעד ארבע ספציפי? ישנן הרבה דרכים וכולן טובות, אבל נציג כאן בקצרה דרך אחת פשוטה:

הצעד הרביעי מתחיל בתיאור של המקרה עצמו בצורה סובייקטיבית (“אמרתי לאשתי, והיא ענתה, והתעצבנתי” וכן הלאה וכן הלאה). אחרי שאנחנו כותבים (בדגש על כתיבה) את החלק הזה, עלינו לשאול את עצמנו מה החלק שלנו בסיפור? יכול להיות שיש לי תלונות מוצדקות על אשתי (או הבוס או מי שזה לא יהיה), אבל כעת אני עושה את החשבון נפש שלי, לא את החשבון נפש שלה, ולכן עליי לשאול את עצמי מה החלק שלי, ואילו את החלק שלה להשאיר לה. כשאנחנו יודעים מה החלק שלנו, אנחנו מגיעים לחלק האחרון של הצעד הרביעי, בו אנחנו מחפשים מה הם פגמי האופי שהביאו אותי למצב הזה.

בדרך כלל נמצא כמה פגמים מרכזיים, ואם נחפור יותר נוכל למצוא גם פגמים קטנים יותר. הגדולים יכולים להיות פחד, טינה, יחסי תלות, צורך בשליטה, פרפקציוניזם, ריכוז עצמי, חוסר קבלה עצמית ועוד.

​מה עושים עם הצעד הרביעי הזה? ממשיכים איתו לצעד החמישי… אבל על כך בעז”ה בהמשך.

המשימה היומית

הגיע הזמן לפעולה אמיתית. במשך היום, אם נתקלת במצב שגורם לך לצאת משיווי משקל (כל סוג של פגם אופי: פחד, טינה, תלות וכן הלאה), תעצור ותכתוב צעד ארבע. כל הכתיבה לא צריכה לקחת יותר מעשר דקות עד רבע שעה, אבל חשוב מאוד שתתנסה בצורה מעשית בעבודת הצעדים עצמה.

Comments for this post are closed.