מה ההבדל בין רוחניות לדת?

די מבלבל הקטע הזה של דת ורוחניות כי זה נראה כמו שתי מילים נרדפות, אבל למעשה מדובר על שני דברים אחרים, למרות שהם דומים. יכול להיות אדם רוחני שאינו דתי, ויכול להיות אדם דתי שאינו רוחני. בתכנית אנחנו לא מתעסקים עם הצד הדתי (למרות שבסופו של תהליך כמובן שגם הצד הזה יוצא נשכר ומחוזק יותר), והצעד השליש במהותו הוא צעד רוחני.

דת זה מסגרת של פעולות. אדם יכול להיוולד דתי ולקיים את כל המצוות אבל לעשות אותן בלי מחשבה, בלי רגש ובלי משמעות. ביהדות זה נקרא “מצוות אנשים מלומדה”, וזה המצב הקיצוני בו אדם הוא דתי לגמרי אך אין בחייו שום טיפת רוחניות. מהצד השני יכול להיות אדם שלא נולד דתי ולא מקיים את המצוות אבל הוא מאמין באלוקים שברא את העולם ויודע שיש משמעות לחיים שלו ולמעשים שלו, ולכן הוא חי חיים מלאים ברוחניות.

המטרה שלנו כאן בצעד השלישי היא להתחיל לחיות חיים רוחניים. לא לעשות פעולות רק כיון שכך גדלנו וכך חונכנו, אלא מתוך המשמעות הפנימית שלהם. חיים שמלאים בריקנות, יובילו אותנו בהכרח להמשך הנפילות שלנו, ולעומת זאת חיים של משמעות הם הבסיס לדרך החיים שמאפשרת לנו להתמודד עם הבעיות שלנו ולהשתחרר מהאובססיה שגורמת לנו ליפול.

​רוחניות מתחילה בכך שיש בורא לעולם ויש משמעות לקיום שלנו בו, כי אם אין משמעות לעולם – אז כמובן שגם לנו אין משמעות. לכן, כדי שנוכל לעשות את הצעד השלישי, אנחנו חייבים להאמין באלוקים, אמונה שתהיה ברמה מספיקה כדי שנוכל לקבל את ההחלטה “למסור את חיינו ורצוננו להשגחת אלוקים”. לא מספיק להאמין שיש אלוקים ויש צורך להאמין שאלוקים הוא טוב ורוצה בטובתנו, אחרת לא נקבל את ההחלטה הזאת ולא נתקדם בצעדים.

המשימה היומית

תעשה רשימה של פעולות שאתה מזהה אותן כשייכות לצד של רוחניות, ורשימה של פעולות שאתה מזהה אותן כשייכות לצד של דת. כמובן יכולות להיות פעולות דתיות שהן מלאות ברוחניות. המטרה היא לזהות את הצד הרוחני על מנת לחזק אותו עוד ועוד.

 

Comments for this post are closed.