צעד בונוס: בכל תחומי חיינו

הצעד האחרון ב12 הצעדים, אומר שכאשר עברנו התעוררות רוחנית כתוצאה מעבודת כל הצעדים ברשימה, אנו משתדלים ליישם את העקרונות שלמדנו “בכל תחומי חיינו”. ככה אנחנו לא מגבילים את השינוי שעברנו רק לתחום המרכזי – ההתמכרות שלנו, וגם לא לפגמי האופי שבהם אנחנו מתעסקים, אלא מיישמים אותם בכל תחום בחיים שלנו.

לדוגמא אפשר לקחת את הנושא של הצעד ה-11, צעד של תפילה והרהורים. כאשר עשינו את הצעד הזה, הדגשנו שגם מי שמתפלל כחלק מחובה דתית, כאן יש תפילה שהדגש שלה הוא רוחני. אם אדם מתפלל רק כדי לסמן וי על כך שהוא מילא את חובתו הדתית, זה לא יספיק עבור עבודת הצעדים, כי הדגש הוא על תפילה של חיבור, ולא על משהו טכני. כעת מגיע הזמן שבו אפשר לחבר את הרעיון של הצעד האחד עשרה, עם התפילה הדתית, ולהתחיל להתפלל מתוך חיבור, גם את התפילה של הדת.

זאת כמובן רק דוגמא, אבל באותה מידה אפשר להשתמש בכל העקרונות שלמדנו בצעדים וליישם אותם בתחומים נוספים. אם אנחנו רוצים לעזור למישהו, כעת אנחנו כבר יודעים שעלינו להעביר את המסר ולשתף מה עובד עבורנו, בלי ניסיון לכפות על אף אחד את העזרה כפי שאנחנו חושבים אותה לנכון. אם אנחנו נתקלים במשימות בלתי אפשריות, אנחנו כבר יודעים שאפשר להודות בחוסר אונים ולבקש עזרה, גם אם לא מדובר על חוסר אונים אמיתי כמו בהתמכרות שלנו.

אפשר לראות את הצעד הזה כ”צעד בונוס”, שבו אומרים לנו שאם הצלחנו כל כך עד עכשיו, אנחנו יכולים להשתמש בכלים האלו שקיבלנו גם מחוץ לתוכנית, ולהמשיך להצליח איתם גם במקומות שלא יועדו לכך מלכתחילה.

המשימה היומית

כך לעצמך שטח אחד של החיים שלא קשור לצעדים ותשאל את עצמך איך העקרונות של הצעדים יכולים לעזור לך גם בו. זה יכול להיות תפילה, זוגיות, הורות, יחס אל המעסיק שלך או כל תחום אחר בחיים. אחר כך תיישם את העקרונות של הצעדים באותו תחום, בין אם זה עקרונות הצעדים הראשונים של חוסר אונים ובקשת עזרה ובין אם זה עקרונות של כל אחד מהצעדים הבאים.