אחרי המעשים נמשכים הלבבות

יש שתי גישות כלליות בניסיון לשנות התנהגות של אדם. הגישה הראשונה היא לעשות את השינוי דרך הראש, באמצעות חשיבה על ההשלכות של המעשים, והגישה השניה היא לעשות את השינוי דרך ההתנהגות. לשתי הגישות יש הצלחות בתחומים כאלו ואחרים, אבל תכנית 12 הצעדים שייכת לגישה השניה, מכיון שאנחנו כבר ניסינו לעשות את השינוי דרך הראש וזה לא הצליח. מי שהגיע לתכנית הזאת זה בדרך כלל מי שכבר ניסה להפסיק לצפות בפורנו באמצעות שכנוע עצמי, הוא יודע היטב כמה זה רע וכמה זה פוגע בו, אבל הוא פשוט לא מצליח להפסיק.

אז אם לא הצלחנו דרך הראש – ננסה דרך הרגליים. אנחנו מנסים לשנות את ההתנהגות על ידי שינוי התנהגותי.

זאת הסיבה בגללה התכנית שלנו לא נותנת דגש על הבנה אלא על פעולות. כמובן אפשר לרצות להבין כל דבר בתכנית וזה יכול אפילו לעזור, אבל השינוי עצמו מגיע דרך הפעולות, בין אם אנחנו מבינים אותן ובין אם לא. כאשר אדם עוצר בתחנת דלק, נפרד מכמה מאות שקלים ומתדלק את הרכב שלו, המכונית תיסע גם אם הוא לא מבין שום דבר בכימיה ואין לו מושג למה רכב צריך דלק ואיך זה הופך לאנרגיה שדוחפת אותו קדימה. לא צריך להבין את הדברים – צריך פשוט לעשות את זה.

בתכנית שלנו יש הרבה פעולות וכמובן העיקר זה עבודת הצעדים עצמם. בין אם אנחנו מבינים איך הצעדים פועלים ובין אם לא, אנחנו יכולים לעשות אותם ולהישאר נקיים. כאשר אנחנו מבצעים את הפעולות כמו הצטרפות לקבוצה, כתיבה יומית, טלפון לחבר וכן הלאה, השינוי מתרחש דרך הרגליים, במקום הדרך שבה ניסינו לעשות את השינוי דרך הראש.

המשימה היומית

תחשוב על ההבדל בין שתי הגישות, ותשאל את עצמך מה ניסית לעשות בכל אחת מהן. תכתוב את הניסיון שלך לגרום לשינוי דרך הראש על ידי תובנה עצמית, ואת מה שאתה עושה כעת בניסיון לגרום לשינוי באמצעות פעולות. אם אתה בתחילת הדרך ועדיין אין לך רשימת פעולות, זה בסדר גמור לכתוב את המינימום שאתה כן עושה (למשל לקרוא את המייל הזה ולענות על המשימה – זאת פעולה…).

Comments for this post are closed.