צעד תשיעי: פעולות ליישור ההדורים

 

הצעד התשיעי אומר “כיפרנו במישרין בפני אנשים, בכל מקום שניתן, פרט למקרים שמעשה זה יפגע בהם או באחרים”. כאן אנחנו ממשיכים את העבודה שהתחלנו בצעד הקודם, הצעד השמיני, ומתחילים בעבודה של יישור ההדורים עם כל האנשים שבהם פגענו.

הרעיון הוא מאוד פשוט: אנחנו רוצים דרך חיים חדשה, משוחררת מטינות, פחדים, כעסים ומריבות, וזה עובר דרך הצעד הזה. כמובן העובדה שהצעד הזה פשוט לא אומרת שהוא צעד קל, כיון שאנחנו צריכים להוריד את האגו וללכת לאנשים שפגענו בהם כדי להתנצל בפניהם ולתקן את מה שקילקלנו. הרבה חברים מספרים שזה הצד הכי קשה בכל 12 הצעדים, אבל הוא גם הצעד הכי משחרר.

חשוב לשים לב לשתי נקודות בנוגע לצעד הזה: ראשית, לא מדובר כאן על צעד של “בקשת סליחה” אלא כפרה, וזה אומר שצריך לבדוק כל מקרה לגופו מהי הדרך הנכונה כדי לתקן את מה שצריך תיקון. לפעמים זה בקשת סליחה, לפעמים זה שינוי ההתנהגות שלנו, ולפעמים יש צורך בפעולות נוספות. נניח שפגענו במישהו בתחום הכלכלי, אז ברור שלא מספיק לבקש סליחה אם אנחנו לא מחזירים את מה שקילקלנו.

הנקודה השניה היא ההסתייגות שיש בצעד הזה, לפיו אנחנו לא עושים אותו במקרה שעצם שהדבר יפגע באנשים שאיתם אנחנו רוצים ליישר את ההדורים. המטרה כאן היא שיהיו לנו פחות בעיות עם אנשים אחרים ולא יותר, ולכן אם בקשת הסליחה תפגע באותו בן אדם, עדיף שלא נבקש ממנו סליחה. זה המקום להתייעץ עם אנשים אחרים כדי לבדוק שאנחנו עושים את הדבר הנכון.

המשימה היומית

קח את המקרה שעליו כתבת בצעד השמיני ותראה מהי הדרך הנכונה כדי לכפר בפניו אותו אדם בו פגעת וליישר איתו את ההדורים. האם אתה צריך להתנצל בפניו? לפצות אותו, או אולי פשוט להפסיק לפגוע בו על ידי שתשנה את ההתנהגות שלך? כשתגיע למסקנה מהי הדרך הנכונה – תבדוק שאתה לא פוגע בו על ידי כך, ואז תבצע את זה.

Comments for this post are closed.