מלכודת ה”מגיע לי”

מחלת ההתמכרות – והיום יודעים שזאת מחלה – מורכבת מכמה רבדים. לא מדובר רק על אובססיה ל”סם הבחירה” של המכור, אלא גם על בעיות נוספות המאפשרות את ההתמכרות. אחת מההפרעות האלו היא ההכחשה, שבלעדיה אף מכור לא היה יכול להגיע למצבו. אנחנו מתכחשים לגבי המניעים שלנו, משקרים את עצמנו על כך שנצליח להפסיק אם נרצה ועובדים על עצמנו בעיניים (זה קל לרמות טיפש) בעוד הרבה דברים שהתכלית שלהם אחת: להמשיך את השימוש בפורנו.

כאשר עוברת תקופה בהחלמה, לאט לאט אנחנו מתחילים לראות את המצב כפי שהוא באמת, ואז מתבררים לנו השקרים האישיים שלנו, גם אותם שקרים שרק אנחנו האמנו לעצמנו. בשלב הזה מתחיל להיות ברור יותר מהם התירוצים בהם השתמשנו כדי שנוכל להמשיך להכאיב לעצמנו. לא כל המכורים משתמשים באותם מכורים, אבל יש כמה “קטגוריות” כלליות שרובנו השתמשנו בתירוצים שלהם.

אחד התירוצים המפורסמים הוא תירוץ ה”מגיע לי”. זה לא חייב להיות במילים האלו, אבל הרעיון הכללי ברור. אני מסכן, דפוק, חסר סיכוי, אין לי כח, או לחילופין אשתי, הילדים שלי, הבוס (השלם את החסר או מחק את המיותר) דפקו אותי, לא מתייחסים אליי יפה, לא מבינים אותי – זהו, נמאס לי, אני הולך לעשות סיבוב בפורנו. זה השלב בו אני מודע היטב להשלכות שיהיו לנפילה הקרובה שלי ואני עדיין מרגיש את שני הצדדים שבי שמושכים לכל כיוון, אבל כעת “מגיע לי” וזהו ואני הולך להשתמש. יש לי את האישור לדפוק את עצמי – זה מגיע לי.

חשוב לי לשים לב לתירוצים השונים שאני משתמש בהם, ובעיקר לזהות אותם כתירוצים ולדעת שהם בסך הכל שקר עצמי שמאפשר לי את המשך הסבל והכאב אבל הם לא אמיתיים. כמובן שהזיהוי שלהם בלבד לא יעצור אותי, אבל ככל שהדברים יותר ברורים לי, כך יש יותר סיכוי שכאשר ארצה להשתמש בתירוץ הזה פעם נוספת, אדע לעשות פעולות נכונות כדי לא להיכנס למלכודת, במקום להמשיך לפעול לפי הראש החולה שלי שההיגיון שלו בשלב הזה דומה להגיון של אדם שמרביץ לעצמו עם פטיש חמש קילו כיון שמגרד לו בראש.

בהחלמה הולכים עם זה צעד אחד קדימה. לא רק שאני מנסה לא להיכנס למלכודת של “מגיע לי” בתאווה, אלא שאני משתדל לא להיכנס למלכודת של “מגיע לי” בכלל. כמה שפחות ציפיות ו”מגיע לי”, כך החיים שלי יותר פשוטים ויותר טובים. כגודל הציפיות גודל האכזבות, אז עם ציפיות אומרים שיש רק לסמיכות, תסמונת המגיע לי היא אפילו גרועה יותר, ומדובר במלכודת לכל דבר וענין. מגיע לי הוא תמצית של ריכוז עצמי שהוא ליבת ההתמכרות.