להיות מכור מוצלח

ממבט סביב על החברים המחלימים רואים ברור שמדובר באנשים איכותיים – הרבה מעל הממוצע. זה נכון לגבי כל מי שהגיע להחלמה ובפרט לאלו שסללו את הדרך. אפשר לקרוא את זה בסיפורים של החברים הראשונים בכל הקבוצות. כך זה עם אלו שהחלו את הגמילה מאלכוהול, מסמים וכן הלאה. (בסוף הספר הגדול יש עוד הרבה סיפורים של הראשונים בקבוצות השונות וחבל שהם לא תורגמו עדיין לעברית במילואם).

מסתבר שהתכונה הזאת עושה איתנו את כל הדרך. לא פתאום הפכנו למחלימים מוצלחים – קודם לכן היינו מכורים מוצלחים…

כי תכל’ס כדי להיות מכור צריך להיות אדם יוצא דופן עם רשימה ארוכה של איכויות שלא תמיד בנמצא. יש הרבה דוגמאות לכך, למשל העובדה שכמעט כל אחד מאיתנו גם בלי שום ידע מוקדם במחשבים, הפך בלי שום קורס מיוחד להאקר מתוחכם. או למשל האמנות אליה הבאנו את היכולת שלנו במשחק. לא למדנו אף פעם בבית ספר מקצועי בהוליווד, אבל המשחק שלנו בבית או בחברה לא היה מבייש שחקים מקצועיים. וכמובן לזכור את כל השקרים ומה אמרנו למי כדי לא ליפול בפח, וכן הלאה וכן הלאה. ועוד לא דיברנו על ההתמדה, כח הסבל, כח הרצון ועוד.

כל אחד מאיתנו יכול לעשות לעצמו רשימה ארוכה של תכונות אופי ששימשו אותנו במחלה, תכונות שאם נוציא אותן מהקשרן השלילי הן תכונות טובות מאוד. מה שקורה כאשר אנחנו מגיעים להחלמה הוא שאנחנו מנצלים את התכונות האלו בצורה חיובית. אנחנו לא נהיים אנשים חדשים אלא משנים כיוון.

לדוגמא, שמעתי חבר חדש שואל חבר ותיק איך יש לו כל כך הרבה זמן להשקיע עבור קבוצות, והתשובה היתה פשוטה: זהו אותו זמן שהוא השקיע בהתמכרות הפעילה שלו. השאלה היא אחרת: איך הוא הצליח להשקיע כל כך הרבה זמן ושעות על חשבון העבודה והמשפחה בפורנו ועדיין לשמור על חזות חיצונית כאילו הכל בסדר…

כך גם התכונה של התמדה היא לא משהו חדש. כדי להחלים חייבים להתמיד. כל יום ביומו, צריך להמשיך הלאה והלאה. העבודה העצמית אינה מסתיימת לעולם, ומי שמפסיק – הולך אחורה. התמדה היא תכונה די נדירה, אבל לנו יש אותה בשפע. לא רק שבמשך שנים על גבי שנים המשכתי את העיסוק האובססיבי שלי בפורנו, אלא שבמשך כל השנים האלו המשכתי את העיסוק האובססיבי לא פחות בנסיון להפסיק. כל פעם היתה הפעם האחרונה, כל שימוש היה “רק הפעם” וכן הלאה, אבל המשכתי עוד ועוד בלי להרים ידיים. כעת אני צריך להשתמש במתנה הזאת שנתן לי א-לוהים כדי להתמיד בהחלמה.

יש לנו את התכונות הנדרשות כדי להחלים. אנחנו צריכים להשתמש בהן נכון.