הרגל רע או התמכרות?

למרות שהמילה “התמכרות” היא אחת המילים החמות ביותר היום בכל מקום, יש כמה דברים מוזרים בעסק הזה. מחד, אין עדיין מספיק מידע למה ואיך נוצרת התמכרות, ומאידך הטיפול הכי ידוע ומפורסם בהתמכרויות הוא בכלל לא מדעי, ונוצר על ידי שתיין כרוני, באחד מרגעי השפל של חייו.

ניקח כדוגמא שני שתיינים (תמיד יותר נוח להתבונן בבעיות של הזולת במקום בבעיות של עצמי…). שניהם עברו משבר משבר בחייהם (נניח פיטורין מהעבודה ופירוק המשפחה), וכתוצאה מכך הטביעו את יגונם בטיפה המרה. שניהם שתו כמו זהה של אלכוהול במשך אותה תקופת זמן, וכעבור אותה תקופה החליטו שניהם להפסיק לשתות ולקחת את חייהם בידיים. אך בעוד אחד מהם הצליח במאמץ מסויים להפסיק לשתות, השני לא הצליח בשום פנים ואופן, גם כאשר היה ברור שהמשך השתיה פירושה הרס מוחלט של כל דבר חשוב בחייו.

במילים אחרות: אצל הראשון היה מדובר בהרגל רגע, אך השני הפך למכור. האדם הראשון התרגל לאלכוהול, וכמובן פיתח תלות במעגל הזה שבו השתיה מספקת צורך מסויים שלו, וממילא התפתחה אצלו גם כמיהה לשתיה. מה שהוא היה צריך זה דרך לשבור את ההרגל הזה, ולכן כאשר הוא הצליח למצוא תחליף לאותו הרגל – הוא נגמל ממנו. כמובן שהמילה “נגמל” היא לא בהכרח המילה המתאימה, כיון שחוקרי המוח מראים שכל הרגל נשאר במוח לנצח, אלא שאפשר ליצור הרגלים נוספים, וכך להשתמש בהרגל אחד במקום בהרגל אחר. אז נכון שעדיין כל פעם שהוא יגיע לסיטואציה שבעבר היתה מביאה אותו לשתיה, המוח שלו ירצה שוב לשתות, אבל הוא לא יהיה חייב להתפתות לכך, בפרט אם ייצור לעצמו הרגלים אחרים בריאים יותר (נניח שברגעי לחץ הוא יירגע עם בקבוק קולה קר).

לעומת זאת האדם השני שעבר את אותו תהליך בדיוק, לא היה מסוגל להפסיק בשום פנים ואופן. הוא הפך למכור. הוא כבר לא סתם שתיין אלא אלכוהוליסט. לכן, למרות שניסה בכל מאודו, ולמרות שעשה בדיוק את אותן פעולות שחברו עשה, הוא המשיך לשתות. הוא ניסה לנצח את ההרגל הרע שלו על ידי כך שהחליף אותו בהרגלים שונים, אבל הוא תמיד חזר לאלכוהול.

ומה איתנו? אנחנו מתמודדים עם הפורנו, ובאופן כללי זה אותו דבר כמו ההתמודדות עם האלכוהול. כולנו השתמשנו בפורנו, אך בעוד חלקנו רק מתמודדים עם הרגל רע, חלק אחר הפכו למכורים אמיתיים.

אלו מאיתנו שאינם מכורים, יכולים להיעזר במגוון כלים רגילים לשינוי הרגלים רעים. זה יכול להיות התעמלות, סיפוק מעשיה חיובית, לימוד מעניין או אפילו הכרה עצמית וידיעה של המחיר לתשלום על שימוש בפורנו. מי שאכן סובל מהרגל רע, יכול להפסיק את ההרגל, גם אם לא מדובר במשימה פשוטה או קלה בהכרח.

אבל יש גם את אלו שעברו את גבול העזרה האנושית. אני כמכור, צריך עזרה מכח גדול ממני. אני חייב את א-לוהים שיעשה עבורי את מה שאני לא יכול לעשות בעצמי. לכן אני נמצא בתכנית 12 הצעדים, וא-לוהים שומר אותי נקי.