הצפרדע שסירבה לקפוץ

לאחרונה קראתי על מחקר שנעשה באחת המעבדות בארצות הברית, בו הניחו צפרדע על פלטת חימום, בטמפרטורה גבוהה אך במעט מזו שהצפרדע מורגלת אליה בחיק הטבע. השינוי הקל בטמפרטורה לא גרם לצפרדע לקפוץ מפלטת החימום. בימים הבאים, הגבירו החוקרים באיטיות ובהדרגה את הטמפרטורה של פלטת החימום. בכל פעם רק עוד קצת. הם ציפו לראות מה תהיה נקודת השבירה, שבה תחוש הצפרדע בסכנה ותקפוץ מפלטת החימום. לדאבון הלב, ולתדהמת החוקרים, הצפרדע נותרה על פלטת החימום, עד אשר נחרכה כליל.

לעומת זאת כאשר הניחו צפרדע על פלטת החימום הרותחת, היא קפצה מיד ובכך ניצלה. מסתבר שלצפרדע היה את החוש הבסיסי של הכאב מפני החום, אבל משום מה כאשר החום עלה לאט ובהדרגה, לא היה לה את הרגע בו היא “הפנימה” שזה חם מידי ועליה לקפוץ ולברוח כל עוד נפשה בה.

פעמים רבות, שומעים (או ליתר דיוק כאן בפורום: קוראים) חברים חדשים גם ישנים שמתוודעים לתכנית 12 הצעדים, ולעיתים אף החלו לצעוד בה, אשר תוהים האם הגיעו כבר ל”קרקעית”. האם מה שעברתי הוא כבר מספיק בשביל להתחיל “לעשות תכנית ברצינות” או שאולי אני צריך לצאת ל”סיבוב נוסף בחוץ”?

(קוריוז מעניין וקצת הזוי: לאחרונה התייעץ איתי חבר יקר (שאותו אני מדריך בתכנית הצעדים), אודות ספונסיי (=מודרך) שלו ש”הודיע” לו שהוא הגיע למסקנה שהוא צריך עוד סיבוב בחוץ כדי להגיע לקרקעית, והוא מבקש שיאמר לו, בתור ספונסר (=מדריך) במשך כמה זמן הסיבוב הזה צריך להימשך… זה היה נראה לי כל כך הזוי, שאחרי כתיבת הפוסט התקשרתי אליו לברר שאני לא ממציא את הסיפור, אך הוא אישר שאכן כך בדיוק היה).

“האמת הטראגית היא, שהיום המאושר לעולם לא יגיע…” (הספר הגדול, עמ’ 24). לעולם לא יקרה משהו שיגרום לי לקפוץ מפלטת החימום (הצלייה?) של התאווה. התרגלתי להיות שם, ההתקדמות של המחלה שלי היא בהדרגה, ואם אני מזדעזע מהגברת הטמפרטורה, מקו חדש שחציתי, מהר מאוד אני מתרגל לרעיון… קשה לגרור את עצמי מחוץ למתחם המוכר והאוהב של פלטת החימום, גם אם הוא שורף לי את ה…

הדבר היחיד שיכול לקרות הוא, שאגיע להחלטה שאני חייב לקפוץ, שאני לא רוצה להישרף עד מוות בכל תחומי חיי בגלל פלטת החימום הזאת. גם אם נדמה לי שהפלטה הזו נמצאת על קצה צוק, אני חייב להיות נכון לקפוץ “מקצה הצוק אל האבדון”. אני חייב להחליט להבין שכל דבר עדיף על פני המשך החיים ברביצה על משטח החימום-האיבוד העצמי לדעת.

אם הייתי צפרדע, לא היה לי סיכוי. אך צלם האנוש שבי מאפשר לבחור בחיים. אבל אני ממש חייב להחליט לעשות זאת כדי באמת לחיות, כדי להפסיק את הספירה לאחור אלי כיליון.