תכנית הצעדים על רגל אחת

תכנית 12 הצעדים, היא תכנית שהצילה מאות ואלפי חברים שהגיעו לכאן כשהם לא מצליחים להפסיק את הנפילות שלהם, והיום הם נקיים ומאושרים.

אבל מה זאת התכנית הזאת ומהם 12 הצעדים? אז ככה, התכנית הזאת פותחה לפני יותר משמונים שנה על ידי שני מכורים לאלכוהול שניסו כל דרך אחרת להפסיק לשתות אבל ללא הצלחה. הם גילו שבמקום שבו הפסיכולוגיה והרפואה נכשלה, דוקא התעוררות רוחנית עשתה את העבודה. במילים אחרות, הם הבינו שהם צריכים שינוי גישה בחיים שלהם, שינוי כולל שמקיף את כל תחומי החיים, ולא פיתרון לבעיה הספציפית של שליטה בכח הרצון לשתות.

הצעדים עצמם אין בהם שום חידוש מהפכני, ולא מדובר כאן על שום דבר שאנחנו כיהודים מאמינים לא חונכנו עליו ולא אמורים לעשות אותו במילא. אם כן, מה הרעיון של התכנית? אם לתמצת את התשובה, אז התכנית הזאת עובדת כי אנחנו לוקחים אותה ברצינות

בעשרות השנים שעברו מאז, מליוני מכורים לאכוהול החלימו, אבל קרה דבר נוסף, כאשר מכורים לדברים אחרים גילו שהפיתרון הזה עובד גם עבורם. זה התחיל ממכורים לסמים, והמשיך לכל סוג התמכרות, כולל התמכרות להימורים, לאכילה, וכמובן – ההתמכרות שלנו. ככה הגיעה אלינו התכנית הזאת.

הצעדים עצמם אין בהם שום חידוש מהפכני, ולא מדובר כאן על שום דבר שאנחנו כיהודים מאמינים לא חונכנו עליו ולא אמורים לעשות אותו במילא. אם כן, מה הרעיון של התכנית? אם לתמצת את התשובה, אז התכנית הזאת עובדת כי אנחנו לוקחים אותה ברצינות, וכיון שאנחנו מקבלים כלים כדי לבצע את הרעיונות היפים שלא יישארו רעיונות אלא יירדו לרמה המעשית של חיי היום יום.

הדרך שבה זה עובד היא שאנחנו לא עושים את התכנית הזאת לבד. אנחנו לא קוראים את הצעדים ומקבלים על עצמנו לבצע אותם. זאת היתה הדרך הרגילה שלנו וכפי שאנחנו יודעים היטב – זה לא עבד. במקום זה אנחנו מצטרפים לקבוצה (ישנן קבוצות טלפוניות, וישנן קבוצות של מפגשים חיים), ושם אנחנו לומדים מחברים אחרים איך לבצע את הצעדים, וגם מקבלים הרבה תמיכה ועידוד לעשות את העבודה. בנוסף לעזרה הכללית של החברים, אנחנו יכולים לקבל חבר ותיק יותר שילווה אותנו. יש חברים שמעוניינים בחבר מלווה מיד בהתחלה, ויש כאלו שרוצים קודם לבדוק את התכנית ולהתחיל אותה לבד. בכל אופן, לחבר הזה קוראים “ספונסר” והתפקיד שלו הוא לעזור לנו לעשות את הצעדים, על ידי כך שהוא משתף אותנו בנסיון שלו ומדריך אותנו במה שעבד עבורו.

התכנית מתבססת על העשיה, לא על ההבנה, ומכך יוצא דבר נוסף: אין שום חשיבות אם אנחנו מבינים מדוע התכנית עובדת או לא, אם אנחנו מתחברים לדברים או לא, אם אנחנו רואים את הקשר בין הצעדים לבין המצב שלנו או לא. מה שחשוב זה האם אנחנו מבצעים את הצעדים. חברים שעובדים לפי התכנית – הם חברים שנקיים שנים ארוכות, ולעומת זאת ישנם חברים שמבינים היטב את התכנית אך לא מבצעים אותה והם כמובן לא נקיים. העיסוק ברמה הרעיונית של הצעדים לא מקדם אותנו, אלא אם כן הוא מגיע אחרי שאנחנו עושים את הצעדים עצמם (קצת מזכיר את נעשה ונשמע…). אז גם אם לא הבנת כלום ממה שכתבתי, אבל הבנת שיש כאן תכנית שעובדת – אתה מוזמן להצטרף ולעשות אותה.

הנה רשימת הצעדים עצמם:

1. הודינו שאנו חסרי אונים מול הפורנו, שאבדה לנו השליטה על חיינו.

2. הגענו לאמונה שכוח גדול מאתנו יכול להחזיר לנו את שפיות דעתנו.

3. החלטנו למסור את רצוננו ואת חיינו להשגחת אלוהים כפי שאנו מבינים אותו.

4. עשינו חשבון נפש מוסרי, נוקב וחסר פחד.

5. התוודינו בפני אלוהים, עצמנו ואדם נוסף על טבעם המדויק של פגמינו.

6. היינו נכונים לחלוטין שאלוהים ישחרר אותנו מפגמים אלה באופיינו.

7. ביקשנו אותו בענווה שישחרר אותנו מחסרונותינו.

8. עשינו רשימה של כל האנשים שבהם פגענו והיינו נכונים לכפר על כל מעשינו בפניהם כולם.

9. כיפרנו על מעשינו במישרין בפני אנשים כאלו כאשר הדבר ניתן, פרט למקרים שמעשה זה יפגע בהם או באחרים.

10. המשכנו בחשבון הנפש, וכאשר שגינו, הודינו בכך מיד.

11. חיפשנו בדרך של תפילה והרהורים לשפר את הקשר ההכרתי שלנו עם אלוהים, כפי שאנו מבינים אותו, כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו מאיתנו ומבקשים את הכוח לבצע זאת.

12. כשעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, ניסינו לשאת בשורה זו לאלכוהוליסטים וליישם עקרונות אלה בכל תחומי חיינו.

אז מה השלב הבא?

ישנה אפשרות להצטרף לקבוצה טלפונית או לקבוצה חיה. בדרך כלל ההמלצה היא לערוך שיחת טלפונית אישית עם נציג “מכורים לפורנו אנונימיים”, כדי לברר מה מתאים לך, וכן כדי שתוכל לשאול שאלות נוספות שיש לך בודאי לגבי התכנית והקבוצה. אם אתה מעוניין – אנא שלח אימייל לכתובת: help@p-a.org.il  עם מספר הטלפון שלך ונציג בהקדם האפשרי.

השיחה איננה חובה ואם אתה לא מעוניין כעת בשיחת טלפון, אתה מוזמן להתחיל להשתתף בקבוצה הטלפונית כבר עכשיו וגם לשאול כל שאלה שתרצה בקבוצה הטלפונית עצמה. הקבוצה מתקיימת מידי יום ראשון עד חמישי, בשעה 1:30 בצהריים. הקבוצה מתקיימת במספר טלפון: 03-978-6688 עם הסיסמא: 357171195#. (למספרי טלפון מחו”ל לחץ כאן). שים לב: המספר הזה הוא לשימושך האישי בלבד והוא לא ניתן להעברה בשום פנים ואופן.

אם אתה מעוניין להגיע לקבוצה חיה, תוכל לקבל את הפרטים בשיחת הטלפון לקו החם של “מכורים לפורנו אנונימיים”, או לחילופין (אם אתה לא מעוניין כעת לשוחח) בפניה לאימייל: help@p-a.org.il.