צעד שתיים עשרה

משעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, ניסינו לשאת בשורה זו למכורים נוספים, וליישם עקרונות אלה בכל תחומי חיינו.

למרות שהצעד הזה מופיע אחרון, פעמים רבות נתחיל להשתמש בו הרבה יותר מוקדם, כי למרות שנראה שהוא מבקש מאיתנו לעזור לאחרים, אך למען האמת הוא בעיקר עוזר לנו לעזור לעצמנו. אין דרך טובה יותר לעשות את הצעדים ואין דרך טובה יותר להתקדם בהחלמה מאשר להעביר את המסר לחברים אחרים חדשים יותר. אנחנו לא צריכים לחכות עד שנסיים את כל הצעדים כדי להתחיל לעזור לאחרים, וגם אם אנחנו נקיים רק תקופה קצרה, נוכל להעביר את המסר לחבר חדש עוד יותר.

הצעד השתיים עשרה אומר ש”עברה עלינו התעוררות רוחנית”, כיון שזאת למעשה המטרה הראשונית של כל הצעדים כולם, מהראשון ועד האחרון. אנחנו כאן כדי לעבור התעוררות רוחנית, ואם הצלחנו במשימה – אנחנו נקיים

הניסיון שלנו מוכיח שלפעמים, גם כאשר כל הדרכים האחרות נכשלות, מה שמחזיק אותנו נקיים זה כאשר אנחנו עוזרים לאחרים. ישנן סיבות נוספות לכך שאנחנו עוזרים לאחרים, אבל הסיבה המרכזית היא פשוטה – זה עוזר לנו. בנוסף אנחנו כמובן נהנים מכך, וגם מרגישים אחריות לעזור לחברים אחרים. אין דבר מהנה יותר מאשר לראות חבר חדש שמגיע לתכנית כשהוא שבור וחסר תקווה, ולאחר תקופה לראות אותו שב לחיים כשהוא נקי ומפוכח. זוהי זכות לעזור כאשר יש לנו את ההזדמנות, וזאת גם חובה, וכך אנחנו גם יכולים לשלם מעט לאלו שעזרו לנו בחינם. כאן למדנו שהדרך היחידה שלנו לשמור על מה שיש לנו היא כאשר ניתן זאת לאדם אחר…

הצעד השתיים עשרה אומר ש”עברה עלינו התעוררות רוחנית”, כיון שזאת למעשה המטרה הראשונית של כל הצעדים כולם, מהראשון ועד האחרון. אנחנו כאן כדי לעבור התעוררות רוחנית, ואם הצלחנו במשימה – אנחנו נקיים. התעוררות רוחנית זה לא בהכרח איזה הארה שנחתה עלינו, אלא פשוט עבודה עצמית על התחומים החיים בחיינו: בין אדם למקום, בין אדם לעצמו ובין אדם לחברו. אם אנחנו רציניים בעבודה שלנו ומשקיעים בכך את הזמן והכוחות הדרושים – התוצאה היא התעוררות רוחנית, אותה התעוררות שגורמת לאובססיה שלנו לדעוך ומחזיקה אותנו נקיים.